Cyklisté zaplavili Prahu. Bursík byl s nimi

20. 4. 2007 9:00
Prahu zaplavili cyklisté. Prohlédněte si fotogalerii
Ministr Martin Bursík patří k pravidelným účastníkům pražských cyklojízd.
Ministr Martin Bursík patří k pravidelným účastníkům pražských cyklojízd. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Přes 1000 cyklistů včera zaplnilo ulice Prahy. Přijeli na velkou jarní cyklojízdu, aby jednak oslavili příchod jara, jednak upozornili na špatnou dopravní situaci v Praze.

Podpořit je přijel i vicepremiér Martin Bursík a pražský radní Petr Štěpánek.

"Cyklojízda chce ukázat, že je stále více lidí, kteří si přejí, aby politika města vytvářela prostředí pro cyklistickou dopravu tak, aby byla bezpečná," řekl novinářům Bursík.

Lidé podle něj nechtějí jezdit na kole jen rekreačně a mimo Prahu. "Byli by rádi, kdyby se Praha stala městem, které přestane být nepřátelské pro cyklisty," uvedl.

Také podle Štěpánka je důležité, aby se z jízdního kola stal normální dopravní prostředek. "Cyklisté jsou rovnocennou součástí dopravy a je potřeba, aby při všech dopravních řešeních bylo myšleno i na ně," řekl novinářům.

Oba politici pak nasedli na kola a jeli v čele průvodu, který na půl hodiny zablokoval pražskou magistrálu. Řidiči aut se na ně tvářili naštvaně, ale na převahu na kolech si netroufli.

Pražské cyklojízdy se konají pravidelně každý měsíc. V dubnu a září jsou ale slavnostní a přitáhnou vždy tisíce cyklistů.

O tom, čeho chtějí cyklisté v Praze dosáhnout, čtěte v rozhovoru s Michalem Křivohlávkem, hlavním organizátorem cyklojízd.

A: Proč cyklojízdy pořádáte? Co jimi chcete dosáhnout?
Chceme hlavně upozornit na to, že je lepší věnovat ve městě prostor chodcům a lidem na kolech než autům. Jednak je to zdravější, jednak ekonomičtější. Bohužel v současné Praze auta pořád vyhrávají.

A: Co by bylo třeba změnit, aby nevyhrávaly?
Tak v první řadě asi myšlení lidí, kteří o dopravě rozhodují. Bohužel na magistrátu je mohutný a vlivný odbor dopravy, který vychází vstříc autům. Počítá každé parkovací místo a každý pruh silnice. Jakmile by měla nějaká auta kvůli cyklistice zmizet, tak se tomu brání. Není ale divu, jeho pracovníci často vystudovali ještě v 70. letech, kdy o městské cyklistice nikdo nemluvil. Heslo bylo: čím více aut, tím lépe.

A: Co byste dělal být na jejich místě?
Hlavně zaváděl cyklistickou infrastrukturu. To znamená cyklopruhy a cyklostezky. Je třeba na ně myslet už při dopravním plánovaní, aby kdekoliv se staví silnice, byl na ní prostor i pro cyklisty.

Michal Křivohlávek na cyklojízdě Prahou
Michal Křivohlávek na cyklojízdě Prahou | Foto: Ondřej Besperát

A: Nepomohlo by také mýtné?
Mýtné je jenom jedna z možností. Daleko reálnější je zavedení zón placeného stání, které se teď i chystá. V celém vnitřním městě by měla být parkovací místa zpoplatněná, zdarma by měla být jenom pro rezidenty. Velmi dobré je také zavádění zpomalovacích zón, díky kterým se ježdění autem tolik nevyplatí. A hlavně se oddechne lidem, kterým denně jezdí tisíce aut pod okny.

A: Dnešní cyklojízda byla hodně poklidná a požadavky vůči magistrátu na ní nezaznívaly. Proč?
Naše požadavky se snažíme zprostředkovavát na magistrátu v průběhu celého roku, kdykoliv se o něčem rozhoduje. Cyklojízda je spíše taková oslava. Nechodí na ni žádní radikálové, ale prostě lidé, kteří jezdí na kole, protože jim to přijde lepší.

A: Kdy se bude konat další cyklojízda?
Menší se konají pravidelně každý třetí čtvrtek v měsíci. Velká slavnostní pak až v září během Evropského týdne mobility. Program je vždy na www.cyklojizdy.cz anebo na stránkách sdružení Auto*mat.

 

Právě se děje

Další zprávy