reklama
 
 

Církev nemá peníze, rozprodává fary

19. 8. 2006
Praha - Česko je svědkem největšího rozprodeje církevního majetku za celou její historii. Prodávají se fary, kostely se převádí na nové majitele. Uvnitř: INFOGRAFIKA, GALERIE

Církev nemá na jejich údržbu peníze, historický majetek jim před očima chátrá - proto se rozhodla k radikálnímu kroku.

Na webových stránkách některých biskupství přibyla v posledních měsících netradiční ikona. Vedle běžných údajů o bohoslužbách, historii diecéze nebo informacích o kněžském svěcení visí ikona Na prodej. Fotky far s popisem a cenou připomínají spíše realitní kancelář než církevní úřad.

"O tom, že bychom prodali náš majetek, diskutujeme už tři roky," říká František Mrosko z Českobudějovického biskupství. "Bývalý biskup Liška s tím ale zásadně nesouhlasil. Až nový biskup Paďour uznal, že nejsme schopni to finančně udržet a že nemáme jinou možnost."

Nahé ženy místo křížů

Plzeňské biskupství společně s Českobudějovickým si nechalo vytvořit speciální webové stránky, na kterých je jenom seznam a cena far nabízených k prodeji.

Právě v těchto dvou diecézích s prodejem začali a nabízí také nejvíce objektů. "Je to největší rozprodávání majetku," říká Mrosko. "Méně jak polovina lidí se hlásí k víře, ale jen 3 procenta z nich chodí do kostela. S takovým počtem věřících církev není prostě schopna sehnat peníze na opravy všech objektů."

Svoji roli tady hraje i fakt, že pod tyto dvě diecéze spadá velká část území bývalých Sudet. "Původní obyvatelé byli vysídleni, přicházeli noví, kteří neměli k místu ani víře žádný vztah," říká Mrosko.

V příhraničních oblastech byla za dob totality řada far i kostelů zničena, některé ještě dodnes patří ministerstvu vnitra.

V současné době je v budějovické diecézi obsazeno faráři pouze 82 far ze tří set. Ostatní jsou buďto v pronájmu, nebo tiše chátrají.

Příkladem je i rozlehlá fara v Němčicích nedaleko Prachatic. Okna jsou rozbitá, zahrada zarostlá, nápisy uvnitř už jen těžko čitelné. V jedné místnosti si místní podnikatel otevřel soukromý bar. Místo křížů a svatých obrázků stěny zdobí obrázky polonahých žen a železných ořů.

I tuto faru chce biskupství prodat. Příprava na prodej a diskuze nad tím, co prodat a co ne, trvala bezmála rok. Před dvěma měsíci se biskupství s vikářem a faráři dohodlo. Do první vlny prodeje poslali 49 objektů. Průběžně chce jenom Českobudějovické biskupství prodat více než třetinu všech svých far.

S prodejem kostelů tady nepočítají, zatím jich necelou desítku převedli na obce.

Kostely na prodej

V Plzeňské diecézi prodali už 26 far. Dalších 30 jich nabízí v současné době, všechny za odhadní cenu, bez provize realitním kancelářím.

"Stálo nás to 480 tisíc, bylo to nejlevnější ze všech nabídek, co jsme viděli. Jednání bylo rychlé, museli jsme ale ve smlouvě podepsat, že zde nebudeme podnikat," říká Jana Skalická, která se na bývalou faru v Zadním Chodově nastěhovala před dvěma měsíci. V novém domově se jí narodilo čtvrté dítě Denisa. "Jsme rádi, že jsme něco takového sehnali. Je to velké, děti to mají kousek do školy a nás to moc nestálo a církvi to pomůže."

"Je to racionální realita. Museli jsme posoudit množství objektů a reálné potřeby a síly," vysvětluje Miroslav Schimmer z Plzeňského biskupství, proč se k prodeji odhodlali. "Je to ale citlivá záležitost. Majetek je ve vlastnictví farníků, tak máme pocit závazku."

Tady už zadarmo převedli na obce nebo občanská sdružení 11 kostelů. Na rozdíl od Českých Budějovic ale tady letos v květnu odhlasovali doporučení, že pro záchranu některých kostelů se v budoucnu bude muset přistoupit i k jejich prodeji.

Důvod je zřejmý - ze 450 v tomto regionu jich je 300 v havarijním stavu. "Sedmdesát jich je bezprostředně ohroženo," říká Schimmer. "Hrozí, že během deseti let se zřítí. Právě u těchto objektů budeme uvažovat o prodeji do soukromých rukou."

Faráři nejsou údržbáři

Prodej majetku církve byl také jedním z témat největšího setkání biskupů, kněží i laiků na loňském Plenárním sněmu. "Dlouho se vedla diskuze o tom, že by kněží neměli být stavební údržbáři, ale měli by se soustředit na duchovní záležitosti," říká Martin Horálek, tiskový mluvčí České biskupské konference, shromažďující české i moravské biskupy.

"Shodli jsme se na tom, že model, kdy v každé větší vesnici byl kostel a fara, je neudržitelný," říká Horálek.

"Je to důsledek malého počtu věřících, na který mělo vliv 40 let komunismu i vyhnání původních obyvatel ze Sudet. V rámci Evropy je to fenomén. Není to naše svobodná vůle, ale ekonomická situace je taková, že nezbývá nic jiného než to prodat."

Na Moravě ale při těchto slovech jenom kroutí hlavou. "Vždycky když slyším, že v Čechách prodávají nějakou faru, tak se divím," říká tisková mluvčí Brněnského biskupství Martina Jandlová. "To my tady vůbec neznáme."

Místo bouraní se na Moravě staví. Jenom v této diecézi se v posledních letech postavilo na 12 nových kostelů, 23 kaplí a 2 fary. V současné době je dalších 5 rozestavěných. "Vysvětluji si to tím, že historicky tady byla víra vždy živější a více věřících," říká mluvčí Jandlová. "Víra se udržovala z generace na generaci. Doufáme, že to tak i zůstane."

FAKTA: CÍRKEVNÍ ČECHY VERSUS MORAVA

Arci/biskupství Počet obyvatel Z toho katolíků Počet farností Množství kněží Počet kostelů a kaplí
  • Pražské
  • 2 062 mil
  • 370 tis.
  • 378
  • 240
  • 881
  • Českobudějovické
  • 743 tis.
  • 237 tis.
  • 361
  • 147
  • 511
  • Královéhradecké
  • 1 255 mil
  • 307 tis.
  • 447
  • 225
  • 1008
  • Litoměřické
  • 1 330 mil
  • 162 tis.
  • 437
  • 128
  • 1137
  • Plzeňské
  • 795 tis.
  • 142 tis.
  • 200
  • 95
  • 574
  • Brněnské
  • 1 354 mil
  • 533 tis.
  • 450
  • 367
  • 1153
  • Olomoucké
  • 1 376 mil
  • 570 tis.
  • 437
  • 352
  • 1289
  • Ostravsko-Opavské
  • 1 315 mil
  • 420 tis.
  • 276
  • 207
  • 580

Zdroj: Česká biskupská konference

autor: Eliška Bártová | 19. 8. 2006

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama