Praha - Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) chce prosadit, aby učni, kteří složí mistrovskou zkoušku, měli možnost jít na vysokou školu.
Myšlenka je součástí plánu na zkvalitnění českého školství, který ministr představil na páteční tiskové konferenci.
Ministr se inspiroval v zahraničí u takzvaných professional colleges, absolvent by získal titul profesní bakalář.
Mistrovské zkoušky chce Chládek zavést do tří let. Nahradily by nutnost maturity pro lidi, kteří chtějí získat koncesní listinu, jako jsou třeba kominíci.
Chládek plánuje také revizi učebních oborů. "Jsem přesvědčen, že u velké části z nich nemusí být maturita," podotkl ministr.
Opět zopakoval, že na středoškolských oborech je podle něj příliš mnoho studentů, kteří na studium zakončené maturitou nestačí. To prý ukázaly i špatné výsledky letošních státních maturit, u kterých propadlo 18,7 procenta studentů. "Pokud by ta neúspěšnost zůstala stejná i u reparátů, tak stát to stojí 2,6 miliardy," řekl Chládek s tím, že by stát vydal tyto peníze za studenty, kteří marně strávili čtyři roky na střední škole.
Napravit to hodlá změnou ve financování regionálního školství a zavedením povinných přijímacích zkoušek.
"V regionálním školství je situace taková, že ředitel často nemá jinou možnost, než nabírat co nejvíce studentů, a to i ty, kteří nemají na studium na střední škole s maturitou," vysvětlil Chládek. Přidělování peněz oborům bude podle něj záviset také na výsledcích analýzy potřeb trhu práce.
Povinné přijímačky
"Povinné přijímací zkoušky chceme pro všechny školy bez rozdílu - veřejné, soukromé i církevní," uvedl Chládek. Výsledky jednoho žáka pak bude moci použít více škol, děti tak nebudou muset dělat přijímačky na víckrát.
"Bude tím jasně stanovena hranice. Nebudeme však školám, jako jsou třeba prestižní gymnázia, bránit, aby ve svých přijímacích zkouškách přitvrdily a nastavily vyšší úroveň," dodal ministr.
K dlouhodobým cílům Chládkova resortu patří zlepšení vybavenosti škol. S děkany pedagogických fakult pak jednal o tom, jak zkvalitnit vzdělávání učitelů. Ti by podle Chládka měli využívat moderní metody výuky a především zlepšit motivaci žáků. Dlouhodobé mezinárodní výzkumy totiž ukazují, že čeští žáci se ve školách nejvíce nudí.
"Divím se tomu, že ještě žádný ministr přede mnou nereagoval na to, že neumíme motivovat své žáky," dodal Chládek.
Chládek se dohodl na vyšším rozpočtu
Rozpočet na školství bude příští rok navýšen více, než se předpokládalo. Vedle plánovaných dvou miliard určených na navýšení platů učitelů do něj ve srovnání s letošním rokem přibude dalších 1,8 miliardy korun.
Chládek se na tom dohodl s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) i ministrem financí Andrejem Babišem(ANO). Navíc se podle Chládka debatuje o dalším navýšení až na celkových 5,1 miliardy korun.
U premiéra Sobotky v tomto snažení Chládek našel podporu již dříve, se šéfem státní pokladny Babišem se dohodl na úterní schůzce. "Pan ministr financí byl velmi konstruktivní a dohodli jsme se, že některé věci se dají již předfinancovat z letošního rozpočtu," řekl s tím, že by z aktuálního rozpočtu měly být vyčleněny řádově stovky milionů korun. Část financí přitom půjde i z rozpočtové rezervy.
"Konečně máme rok, kdy bude výrazné navýšení rozpočtu českého školství," pochvaloval si Chládek. Tuzemské školství je podle něj podfinancované. Výdaje na tuto kapitolu klesly pod čtyři procenta hrubého domácího produktu, zatímco evropský průměr je 6,1 procenta.