Praha - Státní maturity zůstanou minimálně v roce 2014 stejné, jako letos. Shodné bude složení, rozsah i metody maturity. Shodlo se na tom Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) a ministerstvo školství.
"Podařilo se nám stabilizovat maturitní zkoušku, v dalším období tak už spíš budeme diskutovat o jejím dalším směřování," řekl náměstek ministerstva školství Jindřích Fryč.
Studenti tak budou maturovat ze společné státní části z českého jazyka a matematiky nebo cizího jazyka a dvou předmětů ve školní části.
"Nečeká nás nic převratného, maturita bude fungovat pod stejnou legislativní předlohou, ve stejné režii, se stejným rozsahem," dodal k tomu ředitel CERMATu Jiří Zíka.
Změnit by se měla například kritéria hodnocení, která budou podrobnější.
Výsledky přijdou emailem
Nově by měl CERMAT na přípravě maturity spolupracovat s ústavy a institucemi, ty se tak budou na podobě maturit podílet. "Již u podzimního termínu jsme spolurpacovali s Ústavem pro jazyk český, nově budeme pracovat i s Ústavem pro českou literaturu, Národním ústavem pro vzdělávání, s Asociací českých matematiků a Asociací středoškolských češtinářů," dodal Zíka.
Další novinkou by také mohl být tzv. výsledkový portál žáka, díky němuž by student získal výsledky přímo na svoji emailovou adresu. "To je ale zatím ve stadiu úvah," upozornil Zíka.
Žádné zásadní změny by pak neměly podle Zíky přijít ani v následujících letech. "Letos intenzivně pracujeme na katalogu pro rok 2016 a další roky a pokud se nic zásadního nestane, bude se zkouška realizovat pořád stejně," dodal ředitel.
Podle Fryče se také stále zvyšuje transparentnost celé zkoušky, zlepšuje se přístup k žákům a také klesají náklady na pořádání celé maturity.
Roste počet těch, co k maturitě ani nejdou
Podle Zíky nebyla letošní maturita v porovnání s předchozími ročníky odlišná. Nejproblémovějším předmětem stále zůstává matematika, kterou si vybralo 40 procent maturantů, tedy méně než v předchozích letech.
"Zhoršila se ovšem hrubá neúspěšnost, tedy roste počet těch, kteří nebyli k maturitě připuštěni," vysvětluje ředitel. Před maturitní komisi dorazilo 98 082 tisíc studentů.
Tradičně nejméně úspěšné byly nástavby (24procentní neúspěšnost), nejlépe dopadla gymnázia (2 procenta neúspěšných).
Stejné jsou i výsledky podle krajů. Nejhorších výsledků dosahuje kraj Liberecký, Karlovarský, nejlépe pak dopadl Zlínský a Královéhradecký kraj. "Jedná se ovšem o průměrné hodnoty, které mohou zavádět," upozornil Zíka.
Dlouho odkládané a široce diskutované státní maturity umožňují porovnávat výsledky studentů ze středních škol po celé republice. Počítá se výhledově s tím, že by tyto výsledky mohly posloužit při přijímacím řízení na vysoké školy a u potencionálních zaměstnavatelů.
Původně byly v roce 2011 zavedeny s dvouúrovňovým systémem, kdy si žáci mohli - podle svého zaměření - vybrat ze dvou obtížností zkoušek. Od roku 2013 se po kritice a stížnostech zavedla jedna úroveň, slohové práce pak hodnotí učitelé na školách.