Česká sportovní asociace vodních skútrů chtěla původně v pátek demonstrovat před Ministerstvem životního prostředí v Praze. Protest měl podpořit požadavek na povolení letního provozu motorových skútrů na některých vodních úsecích. Prezident Asociace Miroslav Dražil ale nakonec demonstraci zrušil.
Milovníci vodních skútrů totiž o povolení letního provozu s ministerstvem ještě vyjednávají. A pokud ministerstvo letní provoz skútrů povolí, žádná další demonstrace se ani konat nebude.
Ministerstvo měla ke zrušení vyhlášky z června 2006, která provoz skútrů omezuje, přimět už loňská srpnová demonstrace v Praze na Vltavě. Vyhláška umožňuje plavbu na skútrech na vyznačených místech jen v období od 15. září do 15. června, tedy v době, která není pro provozování takového vodního sportu příliš vhodná.
Asociace proto ministerstvu navrhla, aby pro tento sport vyčlenilo jedenáct lokalit mimo rekreačně nejpřitažlivější místa. Osm vodních úseků, dlouhých zhruba 600 metrů, se nachází v Čechách a tři na Moravě. Podle Dražila jsou tyto úseky mimo rekreační zóny, takže by hluk z vodních skútrů nerušil rekreanty a nezatěžoval obce.
Na přehrady nepůjdeme
Vybrané lokality jsou podle Dražila především na Labi - v oblasti Česká brána, pod Poděbrady mezi poli a v průmyslových oblastech u Bradýsa nad Labem. Pro pražské sportovce usiluje asociace o lokalitu na Vltavě v Bohnicích.
"Na přehrady nepůjdeme, tam jsou rekreanti a nemá cenu, aby tam vznikaly nějaké problémy," říká Dražil.
Za ministerstvo životního prostředí s asociací jedná ministerský poradce Aleš Kuták. Po loňské demonstraci podle něj obě strany pochopily, že je třeba najít kompromis.
"My jsme uznali, že letní provozování takových aktivit nemusí vadit," říká Kuták. Ochota domluvit se je podle něj patrná i na straně asociace. "Z těch jedenácti míst jsou dvě chráněná, tam jsme se tedy dohodli, že to přesunou, uvidíme, jestli se dokážeme shodnout" dodal Kuták.
Ministerstvo už dříve navrhovalo, aby jízdu na vodních skútrech povolovaly obce. S tímto návrhem ale nesouhlasila legislativní rada vlády, protože takovou podmínku lze uložit pouze novelou zákona.
Lepší někde organizovaně než všude neorganizovaně
Vyhláška má podle jezdců na skútrech i další vady. Úřady podle ní mohou jízdy výjimečně povolit jen pro sportovní účely. Většina lidí ale jezdí rekreačně. Než by vyjednávali výjimku, vyjíždějí někteří neukáznění jezdci na vodní plochy bez povolení.
Jak deníku Aktuálně.cz potvrdil praporčík Hrkal ze středočeské říční policie, takových případů ale moc není. "Když mají povolení, tak to většinou problém není, spíš lidé zavolají, že na přehradě někdo jezdí, protože nevědí, jestli má povolení nebo ne, pak vyjede hlídka a zkontroluje, jestli je všechno v pořádku." Dodal, že na Slapech oficiální dráha pro skútry není.
Starosta Slap František Vosmik doufá, že na Slapech žádná dráha pro skútry ani nikdy nebude. "To jezero je malé, aktivit tady je hodně a všechny se tam nevejdou. Problémů je už teď celá řada, tak by se to jenom zhoršilo," říká Vosmik.
Motorová plavidla podle něj ohrožují plavce a surfaře rychlou jízdou, jsou hlučná a znečišťují ovzduší, ničí pobřežní vegetaci a ohrožují přirozený vývoj ryb a dalších vodních živočichů.