Praha/Brusel - Z Česka se nestane země, kam se budou moci vozit odpadky z poloviny zemí Evropy.
Čeští vyjednavači v Bruselu dosáhli významného úspěchu, když v nové evropské odpadové směrnici prosadili, aby každý stát mohl dovoz odpadků z ciziny zakázat.
Právě Česko má s importem odpadků především z Německa velmi špatné zkušenosti. Na přelomu let 2005 a 2006 se z Německa nelegálně dovezlo na různá místa v zemi na 30 tisíc tun odpadků.
- Čtěte dále: Poslední náklaďák odjel. Odpad se vrátil do Německa
Evropská komise přitom původně chtěla obchod s odpadem liberalizovat. "Po tvrdých vyjednáváních se podařilo prosadit, že členský stát bude mít možnost dovozy odpadů omezit nebo dokonce zakázat," řekl ministr životního prostředí Martin Bursík.
Zklamání z Visegrádské čtyřky
Bursíka překvapilo, že se za návrh českých vyjednavačů nepostavila ani jedna ze zemí Visegrádské čtyřky, kam patří kromě Česka ještě Slovensko, Polsko a Maďarsko.
"Je s podivem, že náš postoj zpočátku aktivně nepodpořila dokonce ani jedna ze zemí Visegrádské skupiny, přestože mají s dovozy odpadů také své negativní zkušenosti," konstatoval Bursík.
Dodal, že se nakonec podařilo získat podporu jinde a prosadit české stanovisko i po půldenní bitvě na loňské červnové Radě Evropské unie pro životní prostředí. "Obrovským úspěchem je i to, že se tento článek nové směrnice podařilo uhájit i v celém průběhu legislativního procesu," dodal Bursík.
Ani ve spalovně odpad nezmizí
Evropská legislativa dosud umožňovala členským státům zakazovat dovoz odpadů ke skládkování a spalování. Evropská komise ovšem v návrhu nové směrnice počítala s maximálním uvolněním mezinárodních transportů odpadů do spaloven.
Finální text směrnice nakonec zákaz umožňuje, musí být ovšem v souladu s národními plány nakládání s odpady. V praxi to znamená, že Česko bude moci i nadále omezovat a nepovolovat dovozy odpadů nejenom na skládky, ale i do spaloven.
"Jde o to, aby dovážený odpad nevytěsňoval odpad domácí. To by vedlo k velkému tlaku na budování nových kapacit a Česko by se tak mohlo stát kvůli nižším cenám středoevropskou spalovnou odpadů," uvedl Bursík.
Ministerstvo životního prostředí na evropských jednáních hájilo princip, aby byl odpad zlikvidován co nejblíže místu, kde vznikl, rozhodně tedy v zemi původu.
- Čtěte dále: Kde končí zlato z mobilních telefonů? Na skládkách
"Kamiony naložené odpadem, brázdící Evropu směrem do států s nižšími cenami za spalování opravdu nejsou naší vizí," tvrdí Bursík. I ze spáleného odpadu zůstává zhruba třetina hmotnosti ve formě popela, další zátěží pro životní prostředí je samotná kamionová doprava.