Yahoo! dá miliardu hotově za něco, čehož název nevyslovíte

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
20. 5. 2013 13:07
Tumblr je dnes jediná cool a rostoucí sociální síť pro mladé, kterou si může Yahoo! dovolit koupit. Na Twitter ani Facebook firma nemá dostatek hotovosti, v pokladně se nachází úctyhodné čtyři miliardy dolarů, jenže to na tyhle giganty nestačí. Krom toho už se nelze zbavit podezření, že minimálně Twitter mládež tolik netáhne jako Tumblr.... Analýza Patricka Zandla.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Více jak miliardu dolarů zaplatí zřejmě Yahoo! za sociální síť Tumblr. Proč kdysi slavný portál platí takovou cenu a za co vlastně?

Nutno poznamenat v první řadě, že 1,1 miliardy dolarů, které šéfce Yahoo! Marisse Mayerové odkleplo představenstvo společnosti, jsou peníze v hotovosti, nepůjde tedy o žádnou výměnu akcií, jíž se plašili duchové před patnácti lety za boomu Dotcomů.

Podívejme se nejprve na to, kdo má být koupen. Tumblr byl založen v roce 2007 Davidem Karpem (narozen 1986) v New Yorku, což si zapamatujme, protože je to zajímavá vzpoura proti nepsanému pravidlu, že úspěšný startup může pocházet pouze z Křemíkového údolí. Karp do té doby pracoval jako vývojář pro UrbanBaby, rodičovské diskusní fórum. To opustil v momentě, kdy jej koupil v roce 2006 Cnet. Věnoval se konzultacím a myšlence na "mikroblogy" – blogování o něco delší, než je Twitter, ale o něco kratší, než byly tehdejší rozvláčné systémy jako Wordpress. Od anglického pojmu thumblelogs také vznikla zkrácenina Tumblr, která jeho novému webu dala jméno. A za dva týdny po spuštění také 75 000 uživatelů, které fascinovala jednoduchost kompozice stránky i vmíchání fotografií. Do května 2013 Tumblr získal více jak 100 milionů blogů, každý den na něm vzniká přes 70 milionů příspěvků a patří mezi nejrychleji rostoucí weby na globálním internetu.

Jednu dobu se zdálo, že Tumblr podlehne jinému progresivnímu blogovacímu systému, Posterous, jenže ten ztratil dech, zatímco Tumblr vítězil svou orientací na fotografie a grafiku. Zatímco Posterous nakonec koupil Twitter a zavřel jej, Tumblr rostl dále a dnes většinu jeho návštěvnosti tvoří mládež ve věku do 25 let. V roce 2012 firma inkasovala na výnosech 13 milionů dolarů, letos hodlala utržit přes 100 milionů dolarů, což je sice skvělý finanční růst, ale neospravedlňuje to miliardový nákup – už proto, že není zřejmé, zda se předpoklad podaří naplnit. Jen na okraj: investoři do Tumblru nastrkali přes 125 milionů dolarů za blíže neurčenou velikost podílu. Firma zaměstnává 175 zaměstnanců.

Proč tedy dát miliardu hotově za Tumblr?

Odpověď je vlastně jednoduchá: Tumblr je dnes jediná cool a rostoucí sociální síť pro mladé, kterou si může Yahoo! dovolit koupit. Na Twitter ani Facebook firma nemá dostatek hotovosti, v pokladně se nachází úctyhodné čtyři miliardy dolarů, jenže to na tyhle giganty nestačí. Krom toho už se nelze zbavit podezření, že minimálně Twitter mládež tolik netáhne jako Tumblr.

Yahoo! má navíc svoje problémy. Už je to mnoho let, co není pochyb o tom, že v souboji s Googlem o nadvládu nad vyhledáváním prohrálo a změna není na pořadu dne. Což neznamená nic katastrofálního, Yahoo! sice není cool, ale může hezky vydělávat na inzerci, obsahu a služeb má dost. I po jejich osekání, jemuž se Mayerová věnovala.

Yahoo! se ovšem nedaří omladit své produktové portfolio. Služby nabízí hlavně "starým a inzertně otrlým" veteránům internetu, kterým už je něco přes čtyřicet. A to není tak skvělá inzertní skupina. Firmě dlouhodobě klesají výnosy, sedmimiliardovou špičku překonala poprvé a také naposledy v roce 2008, v roce 2011 se dostala pod pět miliard a za rok 2012 se zde udržela. I to je hezký výsledek, jenže se tak nějak čekalo více. A právě změna šéfa, kdy v roce 2012 zakladatele Jerryho Yanga nahradila někdejší viceprezidentka Googlu Marissa Mayerová, měla přinést kýžený čerstvý vítr.

Jenže vdechnout svěží vítr a uvažování korporaci se čtrnácti tisíci zaměstnanci, to není nic jednoduchého. Firma na tom navíc není špatně a akcionáři jsou si vědomi toho, že může být hůře – že lze snadno přijít i o těch pět miliard ročního obratu, který Yahoo! dnes generuje. Navíc je tu jiný příklad: Flickr a třeba Delicious, které Yahoo! koupilo v roce 2005 a nedokázalo zásadně rozvíjet. Služby stagnovaly, zakladatel Delicious Joshua Schachter z Yahoo! prchnul a Delicious bylo nakonec prodáno. Flickr je sice dodnes základnou poloprofesionálních fotografů, ale v provozu a množství fotek jej dávno předčil Facebook.

Yahoo! tedy chybějí inovace a vize, kam kráčet, co se nových sociálních služeb týká. Ti, kdo je přinést mohli, jako třeba Joshua Schachter, již prchli a nalákat je je vlastně nemožné, svou zkušenost si udělali.

A to je chvíle, kdy je třeba za nové a neotřelé přístupy platit. I prémiovou cenu. Cenu, kterou ospravedlní budoucí přínosy. To také znamená dát takovým lidem vliv a dopřát jim nejenom sluchu, ale i prostoru. I proto se předpokládá, že pokud ke koupi Tumblru firmou Yahoo! dojde, bude to znamenat velké posílení newyorské startupové scény, protože Tumblr se stěhovat nebude. Příklad Flickru ukazuje, že služba by měla dostat v rámci Yahoo! rozsáhlou autonomii, stát se novou značkou firmy pro mladé, mít svou vlastní tvář, nemíchat se bezhlavě s ostatními službami "pro geronty", neboť přeliv uživatelských skupin mezi těmito službami je minimální a poškození značky by bylo rozsáhlé. Ostatně, to je přesně ten přístup, který vyzkoušel Google ke koupené službě YouTube – ponechal jí vlastní značku, tým i rozsáhlou autonomii. A vyplatilo se to. Dnes je YouTube synonymem pro videoobsah na internetu a čerta starého záleží na tom, že do tohoto procesu není "zapojena značka Google" – zapojen je bankovní účet firmy a to je to, co je rozhodující.

I v případě této akvizice tedy půjde hlavně o to, jak se Yahoo! podaří zvládnout vlastní ješitnost, požadavky akcionářů na okamžitý výnos a dlouhodobou strategii, v níž jde především o to, zapojit se do světa generace, pro kterou už je Facebook, natož Google a Yahoo! málo cool.

Patrick Zandl

 

Právě se děje

Další zprávy