Tori Amos na novince velí: zpátky ke klavíru

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
25. 5. 2014 6:40
Nové album Unrepentant Geraldines americké písničkářky Tori Amos je skvělou reklamou na její koncert 11. června v pražském Kongresovém centru.
Foto: Tomáš Kunc

Kultura – Na polovinu devadesátých let v hudbě se dnes vzpomíná jako na dobu, kdy se do žebříčků a výročních anket prodralo několik výrazných ženských osobností, které si média spojila s dobovou debatou o feminismu a postavení žen ve společnosti. Sláva zpěvaček, jako byly Alanis Morissette, Liz Phair, Ani DiFranco či Joan Osborne, ale byla také částečně produktem grungeového "převratu" a následné vlny alternativního rocku vzývajícího autenticitu výpovědi.

Sílící ženský hlas v rocku tehdy vzbuzoval nadšení, střízlivý pohled dvacet let poté nicméně odhalí, že jen málokterá z tehdejších "rockových feministek" dokázala vybudovat dlouhodobější kariéru poté, co je na konci tisíciletí v žebříčcích nahradily popové lolitky jako Britney Spears a Christina Aguilera, které ztělesňovaly všechno, proti čemu uvědomělé rockerky bojovaly. Z dívčí generace devadesátek dodnes vydávají relevantní desky snad už jen britská solitérka PJ Harvey a s přivřením oka i americká klavíristka a zpěvačka Tori Amos. Ta aktuálně přichází s novinkou Unrepentant Geraldines, jejíž něžné klavírní písničkářství nás vrací do první poloviny deváté dekády, kdy bodovala s tituly jako Little Earthquakes a Boys for Pele.

K špinavému soundu grungeové epochy měla Tori Amos se svými klavírními baladami vždy celkem daleko a do generační vlny "holek s názorem" ji řadila spíše hloubka osobní výpovědi a příběhy žen v drsném mužském světě. Rockové aranže přišly až na albu From the Choirgirl Hotel z roku 1998 a o rok mladší To Venus and Back se pro změnu nese v duchu elektronické hudby. Mimochodem s tanečními remixy svých skladeb Tori pravidelně bodovala v klubovém světě, naposledy vloni vévodila klubovému žebříčku Billboardu její skladba Flavor v remixu Petera Rauhofera.

Zhudebněné obrazy

V novém tisíciletí točila Amosová opulentní konceptuální desky, na kterých přijímala fiktivní role (Scarlet's Walk, American Doll Posse) nebo zpívala v metaforách o lásce a sexu (The Beekeeper, Abnormally Attracted to Sin). Těsně před padesátkou pak začala objevovat svět klasické hudby – album Night of Hunters obsahovalo písničky postavené na motivech z vážnohudební klasiky a na loňském Gold Dust si udělala opáčko svých hitů v symfonických aranžích. V roce 2013 měl také premiéru muzikál The Light Princess, na kterém zpěvačka spolupracovala se spisovatelem Samuelem Adamsonem.

Výlety do světa vážné hudby byly možná trochu sňatkem z rozumu, protože vznikly ze spolupráce s klasickou německou značkou Deutsche Grammophon, každopádně Tori Amos přivedly zpátky k psaní písniček postavených jen na klavíru. Novinka Unrepentant Geraldines (vydaná na jiném labelu zaměřeném na vážnou hudbu Mercury Classics) tak obsahuje materiál, který navazuje na emocionální nahotu alb z první poloviny devadesátých let, na nichž se zpovídala ze svých vztahů s muži i frustrace z náboženství.

Osobní témata ale tentokrát splývají s motivy, které si Amos vypůjčila ze slavných děl vizuálního umění. 16 Shades of Blue je inspirováno malbami Paula Cézanna a America čerpá z černobílých fotografií Diane Arbus, na nichž v šedesátých letech zachycovala životy lidí z okraje společnosti (transvestisty, trpaslíky či prostitutky). Samozřejmě že na albu je přítomné i ženské téma – titulní skladba Unrepentant Geraldines vznikla pod dojmem obrazu irského malíře z 19. století Daniela Maclise, na němž je zobrazena kajícná dívka. "Osvobodím se z tvého útisku, osvobodím se z tvého náboženství," zpívá Amos v refrénu sedmiminutové písně o třech větách. Dcera metodistického reverenda a indiánské matky stále cítí potřebu vyjadřovat se k víře, v níž byla vychována a kterou později odvrhla.

Rodinné album

Tori Amos se posledních šestnáct let snažila všemožně utéct své pověsti holky s klavírem a desky z poslední dekády byly plné pokusů o nalezení nové, neprošlapané cesty. Jenže co naplat, nejsilnější je pořád u klavíru. Potvrzuje to i nová deska. Kdykoliv obalí své písničky do rozmáchlejších aranží, ztrácí na kouzlu. Jako třeba v hříčce Giant’s Rolling Pin, která se vrací k loňské kauze odposlouchávání amerických tajených služeb pojaté ovšem jako pohádka o obrovi, který ztratil svůj váleček na nudle.

Unrepentant Geraldines vznikla ve studiu jejího manžela Marka Hawleyho v Cornwallu a najdete na ní i duet Promise s její třináctiletou dcerou jménem Natashya (jejíž hlas má hodně blízko k matčinu před dvaceti lety). Žádný div, že deska se nese ve velmi rodinném až intimním duchu. Tori Amos samozřejmě už není tak rozervaná osobnost jako kdysi na Little Earthquakes, a písně tak pochopitelně nemají takovou sílu bolestivých existenciálních dramat jako dřív. Mezi klavírními baladami Amosové a zástupem rádiových hitů ze stejné kategorie (Adele – Someone Like You, John Legend – All Me) ale pořád zeje obrovská hudební propast – jen Tori dokáže nazpívat smutnou píseň, u níž nemáte pocit, že vás vydírá.

Novinka Tori Amos je návratem k osvědčeným jistotám její kariéry a slouží jako skvělá reklama na její aktuální světové turné, které odjede jen s klavírem. V jeho rámci dorazí 11. června po dlouhých pěti letech znovu do pražského Kongresového sálu. Díky slušné nové desce to nebude jen vzpomínka na devadesátky.

Karel Veselý

 

Právě se děje

Další zprávy