Objev dne - Rusové mají pro své námluvy s ČEZ kvůli tendru na dostavbu Temelína velmi zajímavého spojence.
Jedním z klíčových dodavatelů pro jadernou zakázku za 200 miliard korun by v případě výhry ruského konsorcia MIR.1200 byla firma Škoda Praha Invest, která je přímo dceřinou společností ČEZ.
Kromě průmyslového spojenectví se Škodou Praha ovšem Rusové získali i velmi důležitý kontakt. V čele dozorčí rady společnosti totiž stojí Vladimír Johanes, lobbista, kterého provází pověst spojky mezi českým energetickým gigantem a politiky.
O vlivu zákulisního hráče Johanese se nahlas mluvilo hlavně v létě 2009, kdy se společně s českými politickými špičkami rekreoval v Toskánsku. Nechyběl u toho tehdejší premiér Mirek Topolánek, lobbista Marek Dalík, šéf ČEZ Martin Roman nebo dnešní předseda hospodářského výboru sněmovny Milan Urban (ČSSD).
Rusové se Škodou Praha Invest počítají jako s dodavatelem tzv. konvenčního ostrova elektrárny.
„Povahu konkrétních smluvních ujednání s jednotlivými uchazeči (o dostavbu Temelína) v této chvíli nemůžeme zveřejnit,“ sdělila mluvčí Škody Praha Invest Olga Dvorecká.
V dodavatelském schématu, které Rusové slavnostně prezentovali při odevzdání nabídky ČEZ letos v létě a k nabídce jej také přiložili, stojí firma velmi vysoko, hned po boku člena konsorcia Škody JS (tady jde ale o Rusy vlastněnou firmu).
S českými firmami vyjednává i hlavní konkurent konsorcia MIR.1200, americká firma Westinghouse. Nicméně společnost, která je přímo provázaná s ČEZ, jenž bude o zakázce rozhodovat, ve svém portfoliu minimálně v tuto chvíli nemá.
„Westinghouse v tuto chvíli nemá uzavřenou dohodu o spolupráci se společností Škoda Praha Invest pro případnou dostavbu JE Temelín,“ sdělil Insideru mediální zástupce Westinghouse Michal Vlasák z agentury Havas PR.
Spojení s dceřinou firmou ČEZ tak vypadá alespoň na první pohled jako výhoda pro Rusy. Ti navíc dlouhodobě zdůrazňují maximální zapojení českého byznysu do stamiliardové zakázky.
Podle mluvčí Škody Praha Invest ale není záměrem společnosti spojit se jen s jedním z uchazečů.
„Škoda Praha Invest nabídla svoji spolupráci na ETE 3,4, s ohledem na své know-how z výstavby ETE 1,2, všem kvalifikovaným uchazečům na bázi neexkluzivity. Sjednání exkluzivity v průběhu výběrového řízení s jedním z uchazečů by tedy bylo v rozporu s naším přístupem,“ uvedla.
ČEZ firmu ovládl v roce 2005. Od stejného roku až do 2008 byl předsedou dozorčí rady současný šéf ČEZ Daniel Beneš.
Klíčová může být právě osoba Johanese, který tehdy Beneše vystřídal a dodnes stojí v čele dozorčího orgánu Škody Praha Invest.
O známém lobbistovi se už dříve v zákulisí českého byznysu mluvilo jako o muži, který u ČEZ pomáhá Rusům. Sám Johanes to ale například pro server Česká pozice vysloveně už před rokem popřel.
O Johanesovi se vždy mluvilo hlavně jako o pravé ruce Martina Romana. Byl ale zároveň poradcem sociálního demokrata Milana Urbana, když byl ministr průmyslu a obchodu.
Shodou okolností Urban, který je dnes šéfem vlivného hospodářského výboru Poslanecké sněmovny, také nedávno podpořil právě konsorcium MIR.1200. Zúčastnil se veřejného podpisu memorand s českými firmami. Akce ostatních uchazečů o Temelín – jak sám tehdy přiznal – ale vynechal.
„Moje role je přísně neutrální. Zdá se mi, že tato memoranda jsou velkou příležitostí pro české firmy. To ale neznamená, že by tím byl předurčen výsledek tendru. Rusové jsou v tomto o krůček dopředu a možná to bude znamenat motivaci pro ostatní, aby se trochu zlepšili,“ řekl tehdy Insideru Urban.
Podle ČEZ otázka zapojení jeho dceřiné firmy vliv na výsledek tendru mít nemůže.
„Nabídky budou hodnoceny podle předem daných hodnotících kritérií, která jsou uchazečům známa, a je jim znám i jejich způsob hodnocení. Mezi těmito kritérii není hodnocení subdodavatelského řetězce uchazečů a ani není podle zákona o veřejných zakázkách možné toto hodnotit či jakkoli při hodnocení nabídek brát v úvahu,“ řekl mluvčí Kříž.