Inside sport - Staronový kouč Chelsea Mourinho, hrdina Old Traffordu Van Persie, ale také Rosický, Čech a nově i Kalas a Čelůstka. Ti všichni lákají českého fanouška na anglickou Premier League, nejatraktivnější fotbalovou ligu světa. Startuje už v sobotu. A nabízí se logická otázka, na kterém televizním kanále ji doma vyladíte.
Variant není mnoho, podobně jako v uplynulém tříletém období, kdy Premier League v ČR šířila jen stanice Digi Sport, a to výhradně přes svoji mateřskou platformu Digi TV.
Teď drží nákladná vysílací práva Slovak Sport TV a intenzivně hledá „šiřitele“ svého signálu v Česku. Zájem o Premier League má logicky kdekdo, ale s penězi už je to horší.
„Premier League je exkluzivní zboží, zaplatili jsme za něj exkluzivní cenu – a každý pochopí, že to je produkt, za který bude muset zaplatit, pokud má o něj zájem,“ říká Róbert Greguš, ředitel Slovak Sport TV.
Možnost dostat se k signálu této televize se bude v Česku patrně postupem času rozšiřovat, ale aktuální situace je následující.
Nejlépe jsou na tom zákazníci O2 TV od společnosti Telefónica, dostanou možnost sledovat všechny zápasy v nabídce.
Ti, co mají satelit od Skylinku, uvidí alespoň jeden zápas z kola. Z toho prvního půjde konkrétně o úvodní mač Liverpool – Stoke City, v sobotu od 13.45.
A další varianty? Šanci mají klienti Top Fun, kteří si mohou zápasy stahovat třeba na mobily. A pak samozřejmě uživatelé webu, kteří mohou zápasy legálně streamovat ze slovaksport.tv.
Nic z toho pochopitelně není zadarmo. Tak třeba zmíněný web. „Sledování našeho kanálu Slovak Sport TV 1 přes stream na webu stojí 3 eura za měsíc, Slovak Sport TV 2 pak 6 eur za měsíc,“ říká Greguš.
Čím se ty dva kanály liší? Z hlediska Premier League následovně: „Jednička“ vysílá vždy jeden zápas z ligového kola, „dvojka“ pak celou nabídku.
Původně se počítalo s tím, že na „jedničce“ bude Slovak Sport TV vysílat českou Gambrinus ligu, kterou však smí šířit jen na území Slovenska. Proto vznikla i „dvojka“ s Premier League. Když však šéfové televize sídlící v Nitře zjistili, že se jim navzdory blížícímu se startu anglické ligy příliš nedaří nacházet společnou řeč s českými operátory, rozhodli se ke změně původního plánu.
Navázali opět nakrátko přerušenou spolupráci se Skylinkem, na který vrátili Slovak Sport TV 1, alespoň s jedním zápasem anglické ligy týdně. A kvůli české lize asi televize vytvoří svůj speciální třetí kanál. „A ten bychom šířili jen na Slovensku, abychom vyhověli licenčním podmínkám,“ vysvětluje Greguš.
České fanoušky ale ze všeho nejvíc zajímá, jestli dostanou šanci vidět Premier League také u jiných operátorů. „Jednání probíhají. Od momentu případné dohody trvá realizace technického řešení, které by umožnilo vysílat náš program u nich, zhruba čtrnáct dní,“ říká Greguš.
Velký zájem o anglickou ligu má například UPC, tedy kabelová televize šířená analogově i digitálně, kterou úhrnně sleduje zhruba 460 000 českých domácností. Ale k dohodě se slovenskou sportovní televizí dosud nedošlo.
„Premier League je dozajista zajímavým produktem, o který bychom měli zájem, ale řeknu to otevřeně: jde o cenu. Museli bychom se domluvit na nějakém řešení, které by dávalo smysl pro všechny, včetně našich klientů,“ říká otevřeně Juraj Gerbery, mluvčí UPC.
Potíž je v tom, že Slovak Sport TV odmítá přistoupit na variantu, že by si za Premier League připlatili klienti UPC formou speciálního balíčku, podobně jako si mohou připlácet za filmové nebo třeba erotické kanály. „Náš partner trvá na tom, aby se jeho produkt dostal k co nejširšímu objemu našich zákazníků,“ prozrazuje Gerbery. Potíž je v tom, že kdyby UPC zařadila Slovak Sport TV do základních balíčků, musela by patrně zvýšit jejich cenu, což by se plošně dotklo velkého množství zákazníků UPC, tedy i těch, kteří o fotbal nestojí.
Celosvětově se práva na anglickou Premier League obchodují za pět miliard liber, tedy 154 miliard korun. Prodává je přímo The Football Association Premier League, která každé tři roky pořádá nový tendr pro příslušné regiony.
Například pro britský trh si vysílání Premier League za 95 miliard korun koupily společnosti Sky a BT.
Před třemi lety zaplatila rumunská Digi TV za vysílací práva pro střední Evropu 7,5 milionu eur, letos v únoru ji trumfnul Pragosport, kontrolovaný Jaroslavem Vackem, někdejším spolupracovníkem fotbalových bossů Františka Chvalovského a Vlastimila Košťála.
„Ne, neřeknu vám, kolik jsem za to zaplatil. Ale chodím teď po Praze a ptám se každého, jestli mi půjčí na oběd,“ šprýmoval tehdy v rozhovoru s reportérem Insideru dobře naložený Vacek.
Ten počítal s tím, že Premier League prodá skupině Nova a vše doplní sublicence poskytnutá některé menší televizi. Ale nestalo se. Nova má problematické hospodářské výsledky a nakonec řekla ne.
A tak Vacek musel improvizovat. Prodal práva firmě, která zřizuje Slovak Sport TV. Za finančních podmínek, které zůstaly utajeny. „Ne, cenu, kterou jsme zaplatili, neřeknu,“ neprozrazuje Greguš tajemství.
Jeho Slovak Sport TV teď každopádně hledá způsob, jak se dostat se svým exkluzivním a draze zaplaceným obsahem do českých televizí – tak, aby se peníze začaly vracet.
„Pokud bychom se s dalšími českými operátory nedomluvili, je připravený plán B. Máme rozjednáno s Českými radiokomunikacemi, že bychom od 1. října mohli vstoupit do DVB-T a šířit v Česku náš signál napřímo,“ říká Greguš.
V takovém případě by však byl signál volně dostupný. „Vysílání bychom v takovém případě financovali z reklamy,“ říká Greguš. „A ještě jedna věc: Pokud bychom byli v DVB-T i s naším druhým kanálem, pak by operátoři kabelovek potřebovali náš souhlas na jeho další šíření.“
Gregušova stanice hodně sází na to, že fanoušky bude zajímat varianta streamování z placeného webu stanice. „Technicky to máme postavené tak, že zvládneme deset tisíc připojení,“ prozrazuje Greguš. „Pokud by byl zájem větší, nebyl by problém investovat do větší kapacity.“
Luděk Mádl