Za kulisy událostí - Miliardář Karel Janeček (jehož firma se živí hlavně robotickým obchodováním s měnovými a komoditními deriváty) se rozhodl prosadit to, co se nepovedlo – byť s jiným obsahem - opoziční smlouvě: protlačit Parlamentem volební revoluci a změnit zcela mapu Poslanecké sněmovny.
Protože není poslancem ani senátorem, pro svůj revoluční nápad (81 senátních obvodů použít i pro volby do sněmovny a v každém zvolit jen 2 poslance – viz včerejší a předvčerejší Insider) musí místo politické síly použít – řekněme – občanský vliv. Pro kampaň své revoluce tak oslovuje populární osobnosti.
Vše kolem toho se sice spíše utajuje, ale Insider ví minimálně o tom, že mezi oslovené patří hudebník David Koller. Ten osobně potvrdil, že s ním Karel Janeček už mluvil. „Ano, říkal mi o tom,“ přiznal Insideru.
Zda se kampaně zúčastní, však prý ještě neví: „Rozhodnu se, až se s tím seznámím a uvidím, jestli to má šanci. Aby se člověk neúčastnil každé věci, která se šustne,“ řekl interpret jednoho z aktuálních drsných protestsongů kritizujících české poměry.
Kromě celebrit pak Karel Janeček v první fázi zkouší půdu u občanských organizací (oslovil už Ekologický právní servis, hnutí Oživení nebo českou pobočku Transparency International). Podle informací Insideru se ale k tomu některé z nich stavějí zatím přinejmenším rezervovaně.
Zároveň se miliardář snaží získat na svou stranu odbornou (hlavně politologickou) obec, aby, když už nápad přímo nepodpoří, ho alespoň rovnou netorpédovala.
Ve druhé fázi se pak počítá s tím, že by se rozjela přesvědčovací kampaň pro veřejnost, která by pak vyvinula tlak na Parlament.
„Nechceme pouliční demonstrace. Přemýšleli jsme třeba o piknicích pro celé rodiny. Lidé by pak měli dávat najevo, že chtějí změnu. Pokud se nám podaří zapojit stovky tisíc lidí, měli by to brát poslanci v potaz,“ upřesňuje to Janečkův mluvčí Tomáš Marada. Ještě v dubnu měl totiž jeho šéf představu o zaplněném Václaváku s 250 až 300 tisíci lidmi. „Když to správně zmanažujeme, bude to fungovat,“ říkal.
Penězi na kampaň prý Janeček šetřit nehodlá. Kolik ale chce dát, neřekne. „Na proces změny se nedíváme optikou rozpočtu. Vše se snažíme dělat maximálně efektivně a náklady řešíme operativně,“ uvedl jeho mluvčí.
O tom, že chystaná akce má profesionální rukopis, svědčí angažování zkušených píáristů: kolem Janečkova návrhu krouží i partner největší PR agentury v zemi – AMI Communications - Milan Hejl, byť zdůrazňuje, že firma jako taková se na akci nepodílí.
Tlak občanů asi bude třeba ke zdaru akce vyvinout, protože politici čtyř největších stran ve sněmovně ve shodě Insideru řekli, že na volební změnu nekývnou.
„Jsme sice prakticky jediní, kteří tvrdí, že většinový systém by byl dobrý – ale klasicky v jednomandátových obvodech. Dvoumandátové, to je světový unikát,“ říká za ODS její hlavní poslanec Zbyněk Stanjura. „Je to natolik revoluční, že i pan Janeček musí vědět, že to nemá příliš šancí na úspěch,“ říká jeho protějšek z ČSSD Jeroným Tejc. „Na první pohled mi to přijde jako úplný nesmysl,“ přidává se za TOP 09 Petr Gazdík. A o „umenšování demokracie“ mluví tváří v tvář Janečkovu návrhu dokonce i komunisté.