Média - Až Česká televize v neděli pustí v prime-time na ČT1 film Petra Nikolaeva Lidice, bude to pouhý rok a několik dní od premiéry.
To není obvyklá lhůta, kterou si producenti od prvního uvedení v kinech dávají, a Insider zjistil, že možnost pustit film přesně v den 70. výročí vyhlazení obce na Kladensku v neplacené televizi umožnila velkorysost kanálu HBO a producenta Adama Dvořáka.
Předplacený kanál HBO má totiž na promítání filmu monopol do podzimu, s ohledem na kulaté výročí však poskytl veřejnoprávní televizi práva dříve.
Producent filmu Adam Dvořák si pak souhlasem s uvedením filmu v televizi dobrovolně zkracuje ochrannou lhůtu na prodej digitálních nosičů. „Samozřejmě jsme České televizi vyšli vstříc," říká Dvořák.
Vstřícnost si může dovolit - DVD a Blu-rayů s jeho válečným dramatem se prodalo velmi slušných dvacet tisíc kusů a počet diváků v kinech se rok od premiéry zastavil na cifře 523 tisíc. S víc než půlmilionem prodaných lístků se stal v tuzemských kinech čtvrtým nejnavštěvovanějším filmem loňského roku.
Přitom co se nějakého kritického přijetí týče, Lidice příliš nezazářily. Recenze byly rozporuplné a v klání o nominaci na Oscary přeskočil Lidice animovaný Alois Nebel. Producent Dvořák pak příliš netriumfoval ani na Českých lvech - pět nominací se u tak náročného a výpravného projektu zdá samozřejmostí, stejně jako to, že alespoň některé z nich se promění v ceny. A ani to se nestalo.
Tvůrci se také netajili ambicí proniknout do programu karlovarského festivalu, ale pořadatele válečné drama nezaujalo.
Jen o něco víc se Lidicím dařilo na mezinárodní scéně. Díky doporučení České filmové a televizní akademie byly zařazeny do širšího výběru čtyřiceti filmů, z něhož se vybíraly nominace na Evropské filmové ceny. Do shortlistu však v žádné z kategorií neprošly.
Když jsme u zahraničních přehlídek, i tam se Lidice více zavděčily divákům než kritikům. Na festivalu ve Phoenixu získaly Cenu diváků, stejně jako na přehlídce filmů Evropské unie v Buenos Aires.
Film je tak do jisté míry splaceným dluhem českých filmařů vůči tématu, které se devětašedesát let předtím nepodařilo ve filmu adekvátně zpracovat.