Krize v médiích? Zatím není. Ptejte se za rok

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
3. 5. 2013 14:33
I přes to, že se většina ředitelů mediálních koncernů tváří navenek jako profesionální plačky, tak dění na mediálním trhu rozhodně žádnou krizi nepřipomíná. Ba právě naopak. Nápad vydavatelství Tablet Media začít vydávat časopis určený pouze pro tablety je toho názorným důkazem. Sepsal Daniel Köppl.
Foto: Tomáš Kunc

Analýza - I přes to, že se většina ředitelů mediálních koncernů tváří navenek jako profesionální plačky, tak dění na mediálním trhu rozhodně žádnou krizi nepřipomíná. Ba právě naopak. Nápad vydavatelství Tablet Media začít vydávat časopis určený pouze pro tablety je toho názorným důkazem.

Počet nově vznikajících titulů celkem přesně ukazuje, že jakkoliv investice do nákupu reklamního prostoru v médiích meziročně klesají, tak zájem o vstup do tohoto průmyslu neopadá. Na rozdíl od řady jiných nových projektů je dnes oficiálně spuštěný tabletový projekt s lehce romantickým názvem Dotyk asi nejzajímavějším letošním počinem.

Minimálně proto, že vedle projektu Aktuálně.cz se zpravodajským deníkem Insider se jedná na českém trhu teprve o druhý plnohodnotný onlinový projekt. A zajímavý je i proto, že na rozdíl od Insideru, který mohl od svého začátku počítat s podporou silného portálu, tak Tablet Media vznikají opravdu na zelené louce. Nicméně s jednou velkou výhodou, s managementem, který se na rozdíl od řady jiných mediálních domů v médiích vyzná.

A právě přítomnost Michala Klímy, který byl svého času šéfem Lidových novin nebo třeba Economie, je důvodem, proč není dobré brát vznik nového tabletového vydavatelství na lehkou váhu.

Na první pohled by se mohlo zdát, že po původní vydavatelské euforii, která spatřovala v tabletech spásu vydavatelského businessu, přišla letos studená sprcha. Nejdříve uzavření prvního tabletového deníku The Daily, do kterého mediální magnát Rupert Murdoch dával velké naděje. A minulý týden oznámila Americká asociace vydavatelů novin, že příjmy deníků z digitálních verzí činí dnes zhruba 13 procent. Pokud uvážíte, že tyto informace pochází z amerického trhu, který je všeobecně považován za průkopníka digitálních technologií v médiích, může to být důvod k lehké panice. I kdyby se totiž vše vyvíjelo ideálně, tak v médiích platí pravidlo, že Evropa má od USA časový odstup cca čtyři roky.

Tyto věci by samozřejmě mohly dělat vrásky na čele nově vzniklému vydavatelství, kdyby se chystalo vrhnout na trh deníkového zpravodajství. Jenomže šéfredaktorka Eva Hanáková a i její ředitel Michal Klíma velmi dobře vědí, že větší budoucnost se skrývá v časopisech. Zatímco deníky většina vydavatelů chápe jako kouli na noze (poněkud chybně), tak časopisům je připisována velká budoucnost. Jejich výhodou totiž je, že na rozdíl od novin jsou určené pro jasnou cílovou skupinu. Zkrátka pokud děláte časopis pro sběratele žížal a máte unikátní informace, tak se o zájem čtenářů bát nemusíte.

Je dost důvodů, proč by si člověk z médií měl přát, aby tento nový projekt vyšel.

Tím hlavním je, že pokud Dotyk uspěje, tak otevře dveře pro další investory, zlevní technologii (jakkoliv se to nezdá, tak profesionální publikační systémy pro online jsou stále dost drahé) nebo zvýší zaměstnanost v oboru. Jenomže je tu také dost překážek, které naznačují, že ony tři roky, které toto vydavatelství získalo od svých majitelů k tomu, aby se dostalo na nulu, budou potřeba. I když se odhaduje, že dnes je v ČR již zhruba půl milionu tabletů, tak to nic neříká o tom, kolik lidí na tabletech i čte. Mnohem častěji se totiž tablet používá na „takové to domácí surfování“, rychlé vyhledávání informací nebo pro zábavu (35 % dospělých uživatelů na tabletu třeba hraje online hry).

Hlavním úkolem pro Tablet Media tedy není jen uvést na trhu časopis, ale i změnit spotřební chování.

Zdaleka ale nejtěžším úkolem bude přesvědčit zadavatele reklamy o tom, že se v podobném projektu vyplatí inzerovat. Většina z nich totiž, pohříchu, nemá s novými formáty reklamy moc dobré zkušenosti. Navíc v ČR o více než 85 procentech reklamy rozhodují mediální agentury, které na podobné experimenty nejsou vůbec připravené. Jejich organizační struktura totiž ještě stále vychází z jednotlivých mediatypů (najdete tam tak třeba oddělení nákupu tiskové, televizní, rozhlasové reklamy, online oddělení). Ale do kterého z těchto oddělení patří nový projekt? Může to znít jako banalita, ale právě nepřipravenost mediálních agentur zničila v Čechách již nejeden nadějný projekt. Je toho tedy hodně, s čím bude muset nové vydavatelství bojovat.

Daniel Köppl

...............

K čemu je vlastně tablet?

Tak tuto otázku si kladlo od začátku dost lidí. Mimo jiné i v Applu, protože i tam panovalo dost pochybností o tom, zda je toto zrovna ten správný krok. Možná to bylo dáno i tím, že část tamních manažerů měla v hlavě ještě výbuch, který pro Apple znamenalo uvedení přístroje s názvem Newton (z dnešního pohledu něco na způsob středověkého PDA a tabletem).

Díky výzkumu Googlu víme, že tablety jsou především nástrojem pro pasivní zábavu/konzumaci obsahu než pracovním nástrojem. Nejčastěji se na tomto přístroji vyřizují osobní záležitosti, hrají hry a čtou e-maily. Zajímavé možná je podívat se i na to, kde se tablet používá nejčastěji. Hitparáda nejoblíbenějších míst je následující – gauč, postel, doma, na stole, v kuchyni a pak teprve v práci.

...............

 

Právě se děje

Další zprávy