Vážení čtenáři. Až do voleb vám budeme přinášet pravidelné sloupky sociologa Jana Herzmanna. Dnes začínáme prvním dílem.
Komentář – Tak už ji tu máme. Myslím volební kampaň. I když – vlastně začala už v srpnu. První velké téma, které se objevilo, se týkalo Miroslava Kalouska – do jeho „potření“ vložili Zemanovci hlavní linii své dosavadní kampaně. TOP 09 kontrovala protiútokem na prezidenta a jeho politickou praxi a mohlo by se zdát, že téma celé předvolební kampaně je teď už jasné. Není a já se pokusím objasnit proč.
Položme si nejprve otázku, čeho chce útokem na Kalouska dosáhnout SPOZ. Jde jí patrně o vytvoření obrazu strany, která se nebojí, která odhalí a potrestá všechny špatnosti dosavadních (pravicových, chtělo by se dodat) vlád a zavede v zemi pořádek. Volání po silném prezidentovi, který tady udělá pořádek, bylo výrazným tématem lednových voleb a Zemana podporuje většina občanů. Proč toho tedy nevyužít jednak k přilákání nerozhodných voličů, hlavně těch, kteří chtějí vyjádřit protest proti celé dosavadní politice, jednak k přetažení některých vlažných přívrženců ČSSD i KSČM? Dosavadní průzkumy ovšem naznačují, že se to zatím příliš nedaří – preference Zemanovců nijak závratně nerostou, zatímco soc. dem. i komunisté zůstávají víceméně „na svých“. Zdá se mi, že pro SPOZ bude snazší se po volbách dohodnout s částí představitelů ČSSD a KSČM než před volbami s potenciálními voliči těchto stran. Kampaň je ale teprve na začátku, budu tedy s hodnocením její účinnosti raději opatrný.
Příběh TOP 09 je jiný. Jejím cílem je ujmout se role vůdce pravice, což v současnosti znamená zajistit Karlu Schwarzenbergovi a Miroslavu Kalouskovi pozici lídrů parlamentní opozice. Přímo se tu nabízí snaha prezentovat se jako „drakobijci“, kteří ochrání parlamentní demokracii a zabrání (zjevné nebo skryté) změně politického systému. Analytici TOP 09 jsou si vědomi, že kdesi sedí zhruba 370 000 někdejších voličů ODS, kteří momentálně nevědí, komu dát hlas a zda vůbec volit. A dalších půl milionu někdejších voličů Věcí veřejných je na tom podobně. Průzkumy naznačují, že podpora TOP 09 a Starostů od června mírně roste. Lovit v rybníku s téměř devíti sty tisíci hlasy se může vyplatit, i když rybářů v čele s Andrejem Babišem bude samozřejmě daleko víc. Na druhé straně ale stojí za připomenutí, že čistě negativní kampaň k volebnímu vítězství rozhodně nestačí. Václav Klaus by mohl o své „mobilisaci“ z roku 1998 vyprávět.
Smím-li si dovolit náznak předpovědi, soudím, že vyvolání přímého střetu s Kalouskem paradoxně nakonec pomůže trošku víc pravici než Zemanovcům samotným. Především ale tento duel skoro jistě nezůstane hlavním tématem volební kampaně. Všechny ostatní strany vědí, že kdyby se přidaly, nutně posílí jednoho z obou duelantů. I proto přicházejí s jinými, zatím dost obecnými tématy: s hesly o poctivosti, práci a budoucnosti, se sliby fungujícího státu, s výzvou k pravicovosti, pravidelnou dávkou optimismu nebo lákadly přímé demokracie.
Jan Herzmann