Babiš se vrhá do předčasných voleb: Budu lídr, chtěl bych 12% hlasů

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
9. 8. 2013 15:20
Babiš, majitel skupiny Agrofert, hodlá vrhnout všechny síly na dosažení co nejlepšího výsledku. A to i přesto, že zatím není schopen uvést kromě sebe jediné jméno, které se s jistotou octne na budoucí kandidátce ANO. Jisté je v této chvíli jen to, že lídrem kandidátky se stane on sám.
Foto: Tomáš Kunc

Rozhovor – Ta billboardová kampaň se zdá být víc než chytře načasovaná – plakáty propagující hnutí ANO 2011 miliardáře Andreje Babiše se objevily přesně v momentě, kdy vrcholila politická krize a kdy se rozhodlo o předčasných volbách, na něž budou mít všechny politické strany mimořádně málo času.

Příznačné je, že ve stejnou dobu jako ANO 2011 s billboardy vyšla pouze – evidentně na tuto situaci připravená - Strana práv občanů Zemanovci, napojená na prezidenta.

„Časování kampaně vypadá jako náhoda, ve skutečnosti je to důsledek neschopnosti našich marketérů,“ říká v obsáhlém rozhovoru pro deníky Insider a Aktuálně.cz Andrej Babiš. „Měli jsme mít billboardy venku už v únoru, kdyby se to povedlo, mohli jsme už v červnu mít pětiprocentní voličskou podporu a být teď ve zcela komfortní situaci. Teď jsme plánovali rozjet kampaň v září, billboardy jsou příprava k ní. Možná jsme měli dobrou intuici, že jsme s nimi teď vyjeli. Ale ono není jisté, že volby opravdu budou a pokud ano, kdy,“ podotýká šéf ANO.

Babiš, majitel skupiny Agrofert, hodlá vrhnout všechny síly na dosažení co nejlepšího výsledku. A to i přesto, že zatím není schopen uvést kromě sebe jediné jméno, které se s jistotou octne na budoucí kandidátce ANO. Jisté je v této chvíli jen to, že lídrem kandidátky se stane on sám.

„Jsem si jistý, že do sněmovny se dostaneme,“ tvrdí sebevědomě.

Původně plánoval, že při volbách v řádném květnovém termínu by jeho ANO mělo získat až 12 procent křesel ve sněmovně - na tuto hranici je alespoň nastavena odměna pro najaté volební manažery. Teď zakladatel ANO přiznává, že výsledek je nejistý – na kampaň má mnohem méně času. „Jsem ale zvyklý řešit krizové situace, s kratším časem na kampaň si poradíme,“ říká.

ANO vrhlo na plakátovací plochy po celé zemi 750 bilboardů, na nichž se představují osobnosti – nové tváře Babišova hnutí. Najdeme mezi nimi populárního herce Martina Stropnického, bývalého rektora brněnské Masarykovy univerzity Jiřího Zlatušku či novináře Martina Komárka, donedávna komentátora MF Dnes. Babiš ale přiznává, že ne všichni, kdo nyní spojují své jméno s jeho hnutím, budou kandidovat za něj do sněmovny.

„Jména na kandidátky máme: Komárek, Stropnický, Věra Jourová (bývalá státní úřednice, jež strávila řadu měsíců ve vyšetřovací vazbě kvůli neoprávněnému podezření z machinací se státními dotacemi – pozn. red.), Jaroslav Faltýnek z představenstva Agrofertu a množství dalších. Definitivně ale o kandidátkách musí rozhodnout naše krajské organizace. Ty dostaly za úkol připravit návrhy, schvalovat je bude  výbor a předsednictvo ANO,“ popisuje Babiš. „Kromě toho jednáme o spolupráci při obsazení kandidátek s řadou menších neparlamentních politických stran a hnutí, které mají stejný zájem jako my. Zajímají nás regionální hnutí, z nichž se nominovali úspěšní komunální politici, politické subjekty jako je Strana soukromníků či SNK ED (Sdružení nezávislých kandidátů a Evropští demokraté). Příprava kandidátek i finalizace našeho programu, to vše je běhu,“ dodává.

ANO 2011 má podle Babiše nyní zhruba tisícovku řádných členů, denně se mu ale hlásí kolem stovky nových sympatizantů. Na financování je zatím k dispozici 60 milionů korun, z nichž 29,5 milionu věnoval hnutí sám jeho zakladatel, dalších více než 20 milionů pochází z firem patřících do skupiny Agrofert. Předvolební kampaň vedou profesionálové z americké poradenské firmy PSB, která připravovala kampaně ČSSD ve třech předchozích volbách.

Nejasný je zatím program hnutí, jež se začalo profilovat především na kritice korupce a špatného fungování státu. Babiš ideově řadí ANO do „pravého středu“, zároveň ale tvrdí, že dělení politiky na levé a pravé křídlo dávno ztratilo smysl. „Vyznávám pravicové hodnoty - jsem třeba pro nízké daně pro firmy. Tvrdím, že lidi musí pracovat. Ale také, že máme usilovat o solidární stát: bohatí, kteří zbohatli poctivě, vlastní prací a taky díky tomu, že měli v životě štěstí, se musí podělit se sociálně slabšími. Jsem pro to, aby platili vyšší daně,“ vysvětluje byznysmen, který je označován za druhého nejbohatšího v zemi. Za další priority svého snažení považuje koncepční řízení státu, který podle něj dnes v základních funkcích selhává. Souhlasí s posílením veřejných investic, jež mají nastartovat ekonomiku. Tvrdí, že je třeba udělat pořádek ve výběru daní. V politice je pro posilování prvků přímé demokracie a většinového systému.

„Kritizují mne, že chci řídit stát jako firmu, ale je to správná cesta. Stát musí fungovat jako firma, jejímiž akcionáři jsou občané,“ prohlásil Babiš.

O tom, že je odhodlán v politice uspět, svědčí i jeho investice do mediálního byznysu z poslední doby. Před měsícem Babiš přidal ke svému - jak sám přiznává obchodně neúspěšnému - týdeníku 5+2 velký mediální dům MAFRA, vydavatele nejvlivnějšího nebulvárního deníku v zemi, MF Dnes, a dalších titulů.

Babiš ale tvrdí, že nehodlá vlastní média využívat k prosazování vlastního politického hnutí a tlačit do nich myšlenky svého ANO. "Noviny jsem koupil proto, aby psaly pravdu, aby se zlepšila úroveň české žurnalistiky. Nebudu je ovlivňovat, nebudu jejich šéfy do ničeho tlačit. Je to pro mne finanční investice,“ tvrdí. Zda je to pravda, ukáží příští měsíce.

Faktem je, že sami lidé v jeho redakcích těmto proklamacím zcela nevěří a některá známá jména MAFRu opouštějí.

Zuzana Kubátová

Celý rozhovor s Andrejem Babišem o jeho záměrech v politice i na mediálním trhu čtěte ve velkém rozhovoruv pondělní ráno na Aktuálně.cz. 

 

Právě se děje

Další zprávy