Číslo sms jízdenky smí podnik uchovat nově jen 3 měsíce

ČTK, hp
2. 1. 2010 15:13
Původní požadavek 10 let ochránci soukromí odmítli

Praha - Telefonní čísla lidí, kteří si pomocí textové zprávy zakoupili jízdenku, budou dopravní podniky moci nově evidovat maximálně tři měsíce.  Tímto novým opatřením by se dopravci měli začít řídit do konce letošního ledna.

Dohodly se na tom Sdružení dopravních podniků ČR a Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).

"Sdružení dopravních podniků ČR a technický provozovatel služby původně navrhoval, aby telefonní čísla klientů, kteří si zakoupili SMS jízdenku, byla uchovávána po dobu až deseti let," uvádí úřad na svých internetových stránkách.

S tím ale úřad nesouhlasil, protože neshledal zákonné opodstatnění pro takovou lhůtu. Tři měsíce je podle úřadu doba, která je v souladu se zákonem o elektronických komunikacích. Nová lhůta je výsledkem jednání, která v loňském roce probíhala.

"Všechny využívané aplikace budou k provozu s nastavením dojednané lhůty připraveny do 31. ledna 2010," dodává na webu ÚOOÚ.

Úřad na ochranu dat se systémem prodeje SMS jízdenek začal zabýval už předloni. Číslo mobilního telefonu, které při nákupu jízdenky cestující poskytují dopravnímu podniku, je totiž podle ochránců soukromí privátním údajem.

Dopravní podnik telefonní čísla uchovává pro případ kontroly, zda konkrétní cestující zaplatil jízdné. Slouží k jeho identifikaci. Úřad proto také zjišťoval, zda podnik chrání mobilní čísla podle zákona.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Facebook zvýšil čtvrtletní zisk, tržby překonaly očekávání. Dařilo se i Amazonu či Googlu

Americká společnost Facebook, která provozuje stejnojmennou sociální síť, ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšila čistý zisk o zhruba 29 procent na 7,85 miliardy dolarů (184 miliard Kč). Oznámila to dnes firma. Její tržby překonaly očekávání analytiků, protože nárůst využívání internetu v době koronavirové krize podpořil její příjmy z reklamy.

Tržby americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetové firmy Google, stouply ve třetím čtvrtletí meziročně na 46,17 miliardy dolarů (bilion Kč) ze 40,5 miliardy dolarů, což znamená návrat k růstu. Překonaly odhady analytiků, když se díky přílivu inzerentů dařilo kanálu YouTube, ale i cloudovým službám.

Tržby internetového prodejce Amazon stouply ve třetím čtvrtletí o 37 procent na 96,15 miliardy dolarů (2,3 bilionu Kč) a překonaly odhady. Firma dnes sdělila, že čeká díky pokračování pandemie, kvůli níž mnoho lidí přesouvá nákupy na síť, meziroční růst mezi 28 a 38 procenty i v aktuálním čtvrtletí. Zisk se ztrojnásobil na 6,3 miliardy dolarů (147,7 miliardy Kč).

Zdroj: ČTK
Další zprávy