Zlomil japonskou burzu. Už jí jen rýži

Dušan Klimeš
31. 12. 2006 16:10
SERIÁL: Vánoce za mřížemi - Kdysi chudý nadšenec pro internet se dostal na vrchol. A z něj rovnou do vězení. Takafumi Horie, ex-šéf gigantu Livedoor.

Z malé internetové firmy dokázal díky fúzím, akvizicím a skupování konkurentů vybudovat impérium. Při své honbě za zisky a novými firmami však šlápl vedle. A jak se ukázalo, mnohokrát. Dokonce až tak, že musely být zastaveny obchody na japonské burze.

Rok 2007 proto miliardář Horie přivítá skrz mříže vazební cely. Těžké chvíle muže, který se mezi svými kolegy top-managery těšil pověsti gurmána, milovníka luxusních aut, správného parťáka na honosné večírky. Pro cestování užíval buď své Ferrari, nebo soukromý tryskáč.

Takafumi Horie, dosud úspěšný japonský podnikatel, teď musí dokázat, že jeho obchody se pohybovaly v mezích zákona
Takafumi Horie, dosud úspěšný japonský podnikatel, teď musí dokázat, že jeho obchody se pohybovaly v mezích zákona | Foto: Reuters

Teď si musí zvykat na malé příděly rýže servírované do plechové misky. Přestože ještě nebyl odsouzen a může tak stále doufat ve svoji nevinu, pravděpodobnější je, že svůj oblíbený tryskáč dlouho neuvidí. Luxusním šampaňským si na Nový rok určitě nepřipil.

Světlá budoucnost?

Přesto ani ve vězení nepodléhá skepsi a stále přemýšlí o tom, co bude dělat, až se dostane ven. Za svojí kdysi úspěšnou firmou Livedoor chce zavřít dveře a věnovat se jinému oboru.

Čtyřiatřicetiletý Horie se nehodlá smířit s osudem vězně. Dokonce se nechává slyšet, že za jeho zatčením a pádem firmy stojí žárliví staří manažeři, kteří se ho chtěli zbavit, protože je mladý a úspěšný.

Akciové machinace

  • Potíží, které obchodování s akciemi na burze přináší, přibývá. "Novinkou", již musí firmy řešit, je takzvaný timing.
  • Manažeři firem dostávají jako bonus právo prodat akcie, na které jim dříve vznikl nárok. Jenže se ukázalo, že společnosti jako Apple, Dell, či Hewlett-Packard svým šéfům posouvaly datum nabytí těchto cenných papírů na příhodnější čas, aby rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou byl výhodnější. Tím ale neoprávněně zvyšovaly nejen plat manažerů, ale také poškozovaly akcionáře.
  • "Horkou chvilku" zažili v polovině roku 2006 i burziáni v Praze. Jeden z nich zadal do svého terminálu chybnou kotaci - nabídl, že koupí akcie ČEZ asi o čtyřicet procent dráž, než za kolik se zrovna obchodovaly. Zřejmě si spletl akcie ČEZ a Zentivy. Místo kolem 650 korun tak najednou nabídl asi 940. Ihned se našli obchodníci, kteří neobvyklou nabídku s povděkem přijali. "Nepozornost" přišla makléře na 1,5 milionu korun.
  • Podobný případ se v Česku stal před pěti lety, kdy spekulant prodal 20 tisíc kusů akcií o tisícovku levněji, než měl. Ztráta? Dvacet milionů korun.

A nezastavil se jen u tohoto výroku. Podle jiného je pro něj Japonsko nejkomunističtější zemí světa.

"Chtěl jsem změnit Japonsko, místo toho jsem skončil ve vězení," míní Horie. Těžko říct, zda mu tato vyjádření pomohou u japonského soudu dokázat, že falšování výsledků jeho firmy bylo v zájmu "lepšího státu".

Podle prokuratury měl nadhodnocovat zisky, padělat finanční výkazy a utajovat milionové ztráty.

Konec jménem Money Life

Poslední kapkou byl nákup společnosti Money Life. Tu si Horie pořídil přes investiční fond, zapomněl však o tom říct akcionářům a burze, což je v Japonsku povinnost. Až po nákupu této společnosti oznámil, že se chce pustit do obasti, v níž Money Life působí. Akcie šly logicky nahoru. Nového bohatství si však Horie neužil - nezákonná transakce se záhy nato provalila.

Za mřížemi se Takafumi ocitl měsíc poté, co akcie společnosti na burze zkrachovaly. V polovině ledna roku 2006 během dvou dnů ztratily devadesát procent své ceny. Kvůli zběsilým prodejům ze strany podvedených držitelů musela být burza dokonce na čas zastavena. To se stalo teprve podruhé v historii.

Předcházející díly seriálu "Vánoce za mřížemi":

Zítra v seriálu Aktuálně.cz: Kontroverzní podnikatel Tomáš Pitr


 

Právě se děje

před 11 minutami

Do nového mýtného systému je přihlášeno jen 82 tisíc aut. Hrozí kolaps, říká ministr

Do nového mýtného systému, jenž má být spuštěn od letošního prosince, bylo dosud přihlášeno 82.000 vozidel, celkem se očekává 450 000 vozů. Většinu z registrovaných tvoří velcí dopravci, z menších firem, které ovšem v současném systému tvoří v souhrnu většinu, se zaregistrovalo pouze pět procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy