Letadlo společnosti Lion Air, které minulé pondělí mířilo z indonéské metropole Jakarty do letoviska u ostrova Sumatra, havarovalo krátce po startu. Ve čtvrtek potápěči našli jednu z takzvaných černých skříněk, a sice zapisovač letových údajů. Po hlasovém záznamníku hovorů z kokpitu nadále pátrají.
Úřady již dříve uvedly, že nehodu nikdo nepřežil. V moři byly nalezeny osobní věci cestujících i pozůstatky některých obětí. Čtrnáct obětí bylo zatím identifikováno. Vrak letounu leží zhruba v třicetimetrové hloubce na dně moře.
Vyšetřovatelé předpokládají, že příčinou nehody byly technické problémy teprve dva měsíce starého letounu Boeing 737 MAX 8. Šéf národní komise pro dopravní bezpečnost Tjahjono a vyšetřovatel Nurcahyo Utomo v pondělí uvedli, že letadlo mělo při svých posledních čtyřech letech problémy s ukazatelem rychlosti letu.
Pasažéři z předposledního letu boeingu, který mířil v neděli 28. října z ostrova Bali do Jakarty, v uplynulých dnech na sociálních sítích popsali kolísání rychlosti a výšky letu, které vyvolalo na palubě paniku i nevolnost některých cestujících. Nakonec se ale chování letounu stabilizovalo a stroj do hlavního města Indonésie doletěl.
Ředitel firmy Lion Air Edward Sirait doposud tvrdil, že před osudným letem boeingu v pondělí 29. října z Jakarty do města Pangkalpinang na ostrově Bangka, který se nachází v těsné blízkosti ostrova Sumatra, byla závada na letadle odstraněna.
Nové zprávy o technických problémech stroje vyšly najevo po setkání rozhořčených příbuzných obětí a představitelů, kteří dohlížejí na pátrací operace a vyšetřování katastrofy.
Šéf národní komise pro dopravní bezpečnost Tjahjono v pondělí sdělil, že letadlo neexplodovalo ve vzduchu a do moře se zřítilo nedotčené, s běžícím motorem. "O tom svědčí ztráta všech lopatek turbíny," řekl Tjahjono. "Velké množství malých úlomků letounů a poměrně malá plocha, na které byly trosky rozptýleny, ukazuje, že letadlo se zřítilo na hladinu velmi vysokou rychlostí," dodal.