Wellington - Situace v novozélandské zátoce Bay of Plenty, kde záchranné týmy od 6. října bojují s časem a snaží se odčerpat topný olej z uvízlé nákladní lodi Rena, se znovu dramatizuje.
Počasí se zhoršilo a řeckému plavidlu hrozí - víc než kdy předtím - rozlomení. Pokud by k němu skutečně došlo, znamenalo by to nejhorší ekologickou katastrofu v dějinách Nového Zélandu.
Kromě topného oleje je totiž na palubě 1368 barelů s nebezpečnými chemikáliemi. Jedenáct z nich obsahuje ferosilikon, který při styku s vodou snadno vzplane.
Počasí se má navíc nadále zhoršovat, a tak se záchranářské týmy připravují na nejhorší. V oblasti už jsou připraveny norné stěny a další technika pro zmírnění případných dopadů na životní prostředí. Příštích čtyřiadvacet hodin bude kritických.
"Večer a v noci očekáváme až pětimetrové vlny, které bude proti lodi hnát vítr vanoucí rychlostí až 70 kilometrů v hodině. To bude pro už tak vážně poškozený trup lodi obrovský nápor," cituje zpravodajský server New Zealand Herald šéfa záchranářského týmu Bruce Andersona.
Podmínky podle něj budou srovnatelné s těmi, jež panovaly 11. října. Právě tehdy utrpěl trup lodi nejvážnější trhliny a z palivových nádrží uniklo asi 350 tun topného oleje. "V současné době sice ještě drží pohromadě, ale vypadá to špatně a připravujeme se na nejhorší."
Podle odhadů zbývá v nádržích dalších přibližně 350 tun topného oleje.
Na pobřeží bude připraveno 150 vojáků a 250 dobrovolníků, kteří se v případě nutnosti okamžitě zapojí do likvidace havárie.
Ještě na začátku minulého týdne se přitom zdálo, že se vše v dobré obrátilo. Počasí bylo klidné a topný olej se dařilo odčerpávat do přistaveného tankeru.
Řecká nákladní loď, plující pod liberijskou vlajkou, uvízla vinou kapitána na útesu poblíž přístavu Tauranga. Za řízení lodi "způsobem, při němž vzniklo zbytečné nebezpečí, že ztroskotá", už byl kapitán obviněn. Hrozí mu až rok vězení a pokuta v maximální výši 7800 dolarů.