Zadržený strojvůdce 'vlaku smrti' odmítá vypovídat

ČTK Martin Novák ČTK, Martin Novák
26. 7. 2013 11:45
Garzón leží v nemocnici pod policejním dohledem. Brzy bude předveden před soudce
Strojvůdce Francisco José Garzón na místě neštěstí podpírán dvěma muži.
Strojvůdce Francisco José Garzón na místě neštěstí podpírán dvěma muži. | Foto: Reuters

Madrid- Španělská policie v pátek formálně zadržela strojvedoucího vlaku, který ve středu ve vysoké rychlosti vykolejil poblíž Santiaga de Compostela, a obviní ho z nedbalosti při řízení.

Muž ale podle policie odmítá vypovídat.Vyšetřovatelé začali zkoumat obsah černých skříněk, které by měly odhalit, co se dělo těsně před nehodou. Při havárii podle nové bilance zemřelo 78 lidí a 178 osob se zranilo.

Dvaapadesátiletý zkušený strojvedoucí, který nehodu přežil a je hospitalizován s lehčím zranění, v pátek odmítl odpovídat na otázky vyšetřovatelů. Jeho výpověď by přitom měla vyšetřování výrazně posunout. Podezřelý, který leží v nemocnici pod policejním dohledem, bude co nejdříve předveden před soudce, uvedla policejní mluvčí.

Média spekulují, co mohlo tragickou havárii způsobit. Pozornost se přitom soustřeďuje hlavně na strojvedoucího, který údajně již přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost.

Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z černých skříněk: regionální list La Voz de Galicia s odvoláním na vyšetřovatele napsal, že vlak jel na místě neštěstí rychlostí 190 kilometrů v hodině. Povolené maximum přitom bylo 80 kilometrů.

Předseda Správy železniční infrastruktury (Adif) Gonzalo Ferre je přesvědčen, že vina padá zcela na hlavu strojvedoucího Garzóna. Podle něj měl začít brzdit již čtyři kilometry před osudnou zatáčkou.

Ferre tvrdí, že všechny bezpečnostní systémy fungovaly, ale pro případ, že by selhaly, má strojvedoucí k dispozici přesný plán postupu v takové situaci.

Železniční odbory ale varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem nehody mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika.

Garzón: Zkušený a rozumný strojvůdce. Rychlostí se ale chlubil

Dopravce zároveň informoval, že strojvedoucí Francisco José Garzón byl zaměstnancem s třicetiletou praxí, z toho posledních deset let jako strojvedoucí. Z Madridu na severozápad Španělska jezdil déle než rok.

Narodil se jako syn železničního dělníka a vyrůstal v malém galicijském městě známém jako kolébka železničního průmyslu této oblasti. Žil v bytovkách postavených pro zaměstnance dráhy a chodil do školy provozované státní železniční firmou Renfe.

V jeho rodném městě Monforte de Lemos lidé říkají, že dvaapadesátiletý muž, který pracoval pro Renfe tři desetiletí a z toho deset roků jako strojvedoucí, je známý coby rozumný a spolehlivý člověk.

Nyní se ptají, proč vysoce kvalifikovaný strojvedoucí s jeho zkušenostmi zkoušel projet ostrou zatáčku dvojnásobnou rychlostí, než jaká je tam povolená.

Některé deníky citovaly z Garzónova profilu na Facebooku, kde se chlubil, že řídí vlaky v obrovských rychlostech. Profil byl ve čtvrtek zablokován. V březnu se tam prý objevil snímek tachometru vlaku, který ukazoval 200 kilometrů v hodině.

List ABC otiskl fotografii příslušné stránky Facebooku s komentáři. "Hochu, jedeš na plný plyn, brzdi," reagoval žertem jeden z kontaktů. "Jsem na doraz, kdybych jel rychleji, dostanu pokutu," reagoval Garzón.

K fotografii tachometru a komentářům na facebookovém účtu Garzóna informovaný zdroj Reuters poznamenal, že podobné chvástání je mezi strojvedoucími běžné a uvedená rychlost byla pro typ vlaku, který řídil, normální.

Nehodě mohlo zabránit modernější zabezpečení

Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže soupravu zabrzdit.

Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.

Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak před cestou prošel standardní technickou prohlídkou. Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí.

Proč na varování Garzón nereagoval, zatím není jasné.

Výslech 52letého strojvedoucího, který nehodu přežil bez vážnějších zranění, by měl vyšetřování výrazně posunout. Muž zatím leží v nemocnici, kde ho hlídá policie.

Ačkoli právě strojvedoucího už média pasovala do role hlavního podezřelého, oficiálně není o příčinách nehody stále nic známo.

Nehoda si kromě 78 mrtvých vyžádala i téměř dvě stovky zraněných: 94 z nich je stále v nemocnicích, z toho 30 v kritickém stavu.

Šest obětí ještě nebylo identifikováno. Mezi mrtvými je podle posledních informací jeden Američan a jeden Ital, cizinci byli i mezi zraněnými. Češi mezi oběťmi nejsou, oznámil český konzul v Madridu Jindřich Kubovský.

Šéf českých strojvůdců: Je to k nevysvětlení

Strojvůdci byli v kabině dva. Podle prezidenta Federace strojvůdců České republiky Jindřicha Hlase je za takové situace nehoda nepochopitelná.

"Je to k nevysvětlení. Ale i u nás se stávají nehody nebo mimořádné události, nad kterými zůstává rozum stát, a člověk si říká, jak je to vůbec možné.

Musíme si počkat na výsledky vyšetřování, ale podle mne to vypadá, že strojvedoucí nebo oba strojvedoucí, kteří byli v kabině, udělali chybu. Ale že by oba zapomněli na ostrý oblouk v zatáčce s malým převýšením, to je z mého pohledu více než divné," uvedl Hlas pro Aktuálně.cz.

Posr... jsem to! křičel do vysílačky Garzón

Garzón, který na této trati řídil vlaky více než rok a zná ji, nepřímo přiznal, že udělal chybu. Do vysílačky, kterou se spojil s nádražím, křičel, že jel příliš rychle a že doufá, že ve vlaku nejsou mrtví.

"Posr... jsem to!" křičel doslova podle deníku El Mundo. Policistům také řekl, že když si uvědomil, co se stalo, chtěl zemřít.

Podle policie v době nehody nebyl opilý, zkouška neprokázala žádný alkohol.

 

Právě se děje

Další zprávy