Brusel - Ostře sledovaný návrh na vytvoření společné evidence osobních údajů cestujících v letecké dopravě dostal po letech sporů zelenou od příslušného výboru Evropského parlamentu. Údaje o cestujících do Evropské unie a z ní, například jejich adresy nebo informace o platbě za letenku, budou muset aerolinky podle aktuálních návrhů předávat příslušné databázi.
Pravidla týkající se jmenné evidence cestujících (PNR, Passenger Name Record) Evropský parlament kvůli obavám z narušení soukromí dosud blokoval.
Vlády členských zemí EU se snaží usilovně zabránit Evropanům, aby odešli bojovat po bok islamistů z Islámského státu v Sýrii a v Iráku. Panují obavy, že tito evropští bojovníci by po návratu do Evropy mohli páchat útoky. Členové Evropského parlamentu ale snaze členských států o prosazení výměny údajů o leteckých pasažérech dva roky vzdorovali. Poukazovali přitom na to, že podobná pravidla by narušovala ochranu soukromí.
Lednovým útokem islamistů na redakci francouzského satirického listu Charlie Hebdo ale celá věc získala nový rozměr. Výbor europarlamentu pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci nyní odhlasoval pozměněnou verzi návrhu na jmennou evidenci cestujících.
"Pokud se takový unijní systém nezavede, bude řada vlád EU jednat samostatně a vytvoří si vlastní systémy. V síti by zůstaly mezery a vznikl by rozdrobený přístup k ochraně údajů," uvedl v prohlášení britský konzervativní europoslanec Timothy Kirkhope. Na řadě je nyní vyjednávání s členskými státy, během kterého se budou ladit podrobnosti.
Nová pravidla by se podle nynějších návrhů vztahovala na letecké dopravce, ale také třeba ty cestovní kanceláře, které provozují lety z a do Evropské unie. Aerolinky by podle nich musely předávat některé údaje o cestujících, například kontaktní údaje nebo číslo bankovní karty, příslušným unijním úřadům, které by je měly dále prověřovat, aby odhalily případnou podezřelou činnost.
Návrhy počítají s tím, že data budou po 30 dnech "začerněna", aby nebylo možné zjistit totožnost cestujících. Přístup k nim by pak měl mít jenom omezený počet pracovníků obhospodařujících složky pro informace o cestujících, a to po dobu pěti let v případě teroristických činů a až čtyř let v případech závažné přeshraniční trestné činnosti. Po těchto pěti letech by PNR data byla definitivně smazána, pokud by je ovšem příslušné úřady nevyužívaly v rámci vyšetřování.