Volby v Nizozemsku: další remíza

Pavel Tomášek Pavel Tomášek
23. 11. 2006 6:16
Haag - V parlamentních volbách v Nizozemsku zvítězili křesťanští demokraté dosavadního premiéra Jana Petera Balkenendeho. Uvnitř: INTERAKTIVNÍ GRAFIKA

Zisk Balkenendeho strany ani dalších stran z dosavadní koalice pravého středu však není vzhledem k úspěchu opoziční levice dostatečný pro vytvoření stabilní vlády. Podle agentury AP dokonce hrozí povolební pat.

Je to chaos, řekl ministr

Premiér Balkenende se už prohlásil vítězem voleb, nicméně připustil, že výsledky hlasování jsou "komplikované".

Ministr financí z koaliční liberální strany (VVD) je bez okolků označil za "chaos".

Křesťanští demokraté obsadí ve 150členném parlamentu 41 křesel a dosud opoziční Strana práce (PvdA) 32 křesel. Socialistická strana bude mít ve sněmovně 26 míst, což je téměř trojnásobek oproti současnému stavu. Protiimigrační, krajně pravicová Strana pro svobodu, jež vedla před volbami masivní kampaň proti "islamizaci" Nizozemska, bude mít ve sněmovně devět křesel.

Levice i pravice nemají většinu

Pravicový, ani levicový blok nebude mít v parlamentu pohodlnou většinu.

Foto: Reuters
  

Královna Beatrix by měla nyní pověřit v souladu s tradicí sestavením vlády předsedu vítězné strany. Pokud se ale stane, že povolební jednání uváznou na mrtvém bodě, a politologové to předpokládají, může královna určit nejprve takzvaného informátora. Jeho úkolem bude "pendlovat" mezi stranami a pokoušet se o vyjednání kompromisu.

Po Německu, Rakousku a také České republice se tak i v Nizozemí rýsuje společná vláda dvou největších stran, které však představují přirozené konkurenty.

Kdo vládne Evropě?

(projděte si politickou mapu Evropy a pak čtěte dále článek pod touto grafikou) 

Z hlediska teorie tato země neexistuje

Nizozemští politici jsou těmi, kterým by taková situace neměla vyrazit dech.

Infobox

Kdo jsou hlavní soupeři ve volbách

Jan Peter Balkenende

  • šéf křesťanských demokratů (CDA), dosavadní premiér, původně profesor ekonomie
  • předvolební průzkumy dávaly jeho straně největší šance na vítězství ve volbách
  • jím vedeným vládám se podařilo vyvést Nizozemsko z ekonomické stagnace k růstu
  • odmítal před volbami říct, zda bude chtít vytvořit vládu s pravicí, nebo levicí

Wouter Bos

  • předseda levicové Strany práce (PvdA), bývalý manažer ropného koncernu Shell
  • po převzetí strany v roce 2002 ji vytáhl v průzkumech veřejného mínění, nedlouho před volbami se však propadla za CDA
  • pro své vzezření a debatérské kvality přirovnáván k bývalému americkému prezidentovi Kennedymu
  • před volbami odmítl, že by ve vládě vedené Balkenendem mohl sloužit jako jeho vicepremiér

PŘEČTĚTE SI:

Neexistuje na světě druhá země, která by si tak dokonale osvojila konsensuální výkon politiky jako Nizozemsko. V zemi, kde vůle ke kompromisu platí za neodmyslitelnou součást národní povahy, dovedly politické elity tento princip k dokonalosti. 

Politici v Nizozemsku stáli před úkolem spravovat zemi tvořenou menšinami, z nichž ani jedna si nemohla činit naděje na to stát se většinou.

Nedůvěra mezi společenskými skupinami, spojená navíc s patem, v němž se coby minority vzájemně držely, přivedla amerického politologa Roberta Dahla dokonce k výroku, že z teoretického hlediska tato země nemůže existovat. 

Horké brambory patří do lednice

Holandští politici se tento rébus rozhodli vyřešit až úzkostlivou spoluprací politických elit. Zvykli si trpělivě hledat kompromis, vzdali se možnosti vnutit druhému, co on nechce, takřka všude uplatnili princip poměrnosti.

Kdykoli se na stole vyskytne otázka, u níž se nedaří dosáhnout shody, jsou zvyklí problém odpolitizovat a předat komisi odborníků, jejíž návrhy pak respektují. Horké brambory tím strkají do lednice, jak se v Holandsku mezi politiky říká.

Ke spolupráci je nutí také přísně proporční volební systém, který umožňuje parlamentní zastoupení i stranám s minimální podporou.

Sestavování vlády? Až sedm měsíců

Přestože výsledky voleb Nizozemci znají, na sestavení vlády si skoro jistě počkají dlouhou dobu. Jsou na to ostatně zvyklí, zažili sestavování kabinetů, které trvalo třicet dní, ale také sedm měsíců.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 37 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy