Velká slabina ofenzivy. Rusové mají vzdušnou převahu, dodávky F-16 mohou rozhodnout

Martin Novák Martin Novák
28. 6. 2023 6:44
Ukrajinská armáda svádí s Rusy tvrdé boje na jihu země v Záporožské a Doněcké oblasti. Osvobodila několik vesnic, ale sám prezident Volodymyr Zelenskyj minulý týden řekl, že postup je pomalejší, než by si Kyjev přál. Rusové vybudovali dlouhou zaminovanou obrannou linii se spletitou sítí zákopů a Ukrajinci se nemohou opřít o vzdušnou převahu a dostatečnou leteckou podporu.
"Máme ruce na plynu a kniplu." Pilot stíhačky F-16 popisuje, co se budou muset Ukrajinci naučit. | Video: Reuters

Když americká armáda v roce 2003 zaútočila na Irák, porazila režim diktátora Saddáma Husajna kombinací pozemní a letecké síly. Ukrajinci takovou možnost nyní nemají.

Vojska Kyjeva k úderům na pozice okupantů používají většinou letadla MiG-29 a Su-25, americké stíhačky F-16 ještě nezapojila. Zelenskyj a další ukrajinští politici a důstojníci přemlouvají západní spojence, že letounů potřebují co nejvíc.

Při víkendovém konfliktu v Rusku sice wagnerovci zničili několik letadel a helikoptér, ale ruské síly mají nad ukrajinskými v tomto směru převahu.

Před invazí činil počet ruských vojenských letadel a vrtulníků nejméně 1300 kusů, uváděl britský Mezinárodní institut strategických studií. Od loňského února, kdy agrese začala, přišli Rusové přibližně o 150 letounů a helikoptér. Počet ukrajinské vojenské letecké techniky se před válkou pohyboval v řádu nižších stovek kusů.

"Naše letectvo nemá dostatek pozemních a vzdušných prostředků, aby účinně chránilo vzdušný prostor, frontové jednotky a civilisty v přední linii před každodenním terorem nepřátelských útočných letadel a vrtulníků. Stíhačky F-16 by nám umožnily získat nadvládu ve vzduchu, významně oslabit nepřítele a zachránit každý den mnoho životů," řekl v dubnu velitel ukrajinských vzdušných sil, generálporučík Mykola Oleščuk.

Ruská vzdušná převaha

Ukrajinští piloti už se na Západě na stíhačkách F-16 zaučují, ale výcvik trvá několik měsíců. Rusové mají k dispozici například letouny Su-35 a vrtulník Kamov Ka-52 přezdívaný Aligátor nebo Mi-28 Hind, i když ze strachu před ukrajinskou protivzdušnou obranou a ukrajinskými raketami je nasazují do války omezeně.

Sestřelený ruský letoun ze začátku invaze.
Sestřelený ruský letoun ze začátku invaze. | Foto: Reuters

"K zasahování ukrajinských pozemních cílů Rusové úspěšně používají střely s dlouhým doletem odpalované z bitevních vrtulníků. Zvýšili počet svých bitevních vrtulníků na letišti v okupovaném Berďansku, který leží asi 100 kilometrů od frontové linie, a získali převahu ve vzduchu na jižní Ukrajině," uvádí se své analýze britská vojenská rozvědka.

Zatímco v některých typech vojenské techniky Ukrajina ruskou převahu co do poštu kusů stáhla, v letectvu je stále obrovský rozdíl. Kyjev dosud od západních spojenců získal pětačtyřicet letounů.

Jeden z ukrajinských pilotů Oleksij řekl v rozhovoru pro televizi CNN, že stroje Su-25 jsou ve vzduchu relativně snadnou kořistí pro modernější letouny Su-35, které mají Rusové.

Ukrajinské dělostřelectvo se snaží likvidovat ruskou protivzdušnou obranu, která ohrožuje ukrajinské stroje ve vzduchu, ale jde o úkol na dlouhou dobu.

"Každá pozemní ofenziva k úspěchu potřebuje převahu ve vzduchu. Na Ukrajině to nyní tak není. Je to pro Kyjev problém, protože není v jeho silách úplně zničit ruskou protivzdušnou obranu tak, aby jeho letadla mohla ve vzduchu bez obav létat. Ale nezbývá nic jiného než leteckou podporu pozemním silám poskytovat alespoň ve velmi omezené míře. Taková je realita," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz finský vojenský analytik a historik Emil Kastehelmi, který monitoruje průběh ruské agrese pro dokumentární centrum Black Bird Group.

Video: Těžké boje v zákopech v Záporožské oblasti

Záběry ukazují těžké boje v zákopech v Záporožské oblasti | Video: Reuters
 

Právě se děje

Další zprávy