Vědci ukázali prstem: HIV pochází z Kinshasy

Petr Jemelka Petr Jemelka
3. 10. 2014 19:30
Za pandemii může konzumace šimpanzího masa, železnice, rozšíření sexuálních služeb a používání nesterilizovaných jehel.
Foto: Thinkstock

Sherbrooke - Experti na infekční nemoci vystopovali prvotní ohnisko epidemie nemoci AIDS.

Virus HIV se začal šířit do světa ve dvacátých letech minulého století z města Kinshasa, které se nachází v dnešním Kongu.

Na člověka se tam přenesl ze šimpanzů, zmutoval, zesílil a začal cestovat spolu s lidmi napříč planetou.

Podle mezinárodního týmu vědců ideální podmínky pro šíření viru vytvořila souhra několika okolností.

Foto: Aktuálně.cz

Šlo o výrazný populační růst, výstavbu železnice, která umožnila rychlou a hromadnou migraci lidí, rozsáhlou nabídku sexuálních služeb a používání nesterilizovaných jehel.

Doposud se přitom předpokládalo, že se vir šířil zejména mořeplavbou.

Mužů dvakrát víc než žen

Sex zřejmě sehrál podstatnou roli. Do metropole tehdejšího belgického Konga totiž vlaky svážely dělníky z širokého okolí a mužů začalo být brzy v Kinshase dvakrát víc než žen. To vedlo k obrovskému zájmu o nevěstince.

Při práci na studii, publikované v odborném magazínu Science, vědci použili složité matematické modely, které vyvrátily původní domněnku, že vir pochází z Kamerunu.

Léopoldville (dnešní Kinshasa) byl skutečným ohniskem epidemie. To je to místo, kde zmutoval a stal se dostatečně odolným, aby se mohl rozšířit do celého světa.

"Léopoldville byl skutečným ohniskem epidemie. To je to místo, kde zmutoval a stal se dostatečně odolným, aby se mohl rozšířit do celého světa," konstatuje ve studii epidemiolog Jacques Pépin z Sherbrookské univerzity v Kanadě.

Pépin a jeho kolegové využili nejnovější poznatky z oboru molekulární biologie a na 800 vzorcích hledali podobnosti, jež se datují právě až ke dvacátým létům minulého století.

"V dnešním genomu viru HIV můžete najít stopy vývoje celé jeho historie, je tam zaznamenáno mutační znaménko, které se nemůže ztratit," doplnil pro BBC Oliver Pybus z Oxfordské univerzity.

Vědci viry na základě sekvencí genetické informace rozřadili podle virových kmenů a dostali se až ke společnému předkovi z doby okolo roku 1920.

Jednou z největších záhad bylo to, jak a kdy se kmeny HIV oddělily.

Nejrozšířenějším kmenem viru je tzv. HIV-1, který se dále dělí do podskupin. Podskupina M zabíjí ve Spojených státech a Evropě a je nejčastější ve střední a západní Africe.

Ukázalo se, že stopy obou kmenů vedou právě do Kinshasy. Zbývá zjistit, jak se virus na člověka přenesl.

Jednou z teorií je přenos viru získaného syndromu selhání imunity z šimpanze prostřednictvím infikované krve při zpracovávání šimpanzího masa.

A proč je vlastně pátrání po historii viru tak důležité? Porozumění příčinám rozšíření viru HIV a nemoci AIDS může v budoucnu pomoci zastavit jiný vir předtím, než vyvolá pandemii. "Viru už podlehlo nejméně 35 milionů lidí a myslím, že jim dlužíme zjištění, jak se to stalo," dodává  Pépin.