Vědci odhalili, jak přemoci leukemického zabijáka dětí

Jakub Novák
16. 12. 2010 20:02
Určení bílkoviny zodpovědné za rozvoj a odolnost leukémie vůči léčbě otevírá cestu k účinnějším lékům

Londýn - Výzkumníci z londýnské King´s College našli jednu z hlavních příčin leukemického bujení, které až dosud velmi komplikovalo léčbu krevní rakoviny, postihující převážně děti.

Pouhým snížením hladiny bílkoviny zvané beta-katenin se leukemické kmenové buňky vrátily ve vývoji o krok zpět do před-leukemického stádia.

Spolu s tím byla obnovena citlivost těchto buněk vůči chemoterapii, která v tomto případě obvykle selhává.

Ukázalo se také, že snížení hladiny zmíněné bílkoviny vede k omezení schopnosti těchto buněk množit se. Postihuje tak způsob, kterým k vývoji leukémie dochází.

Zabiják dětí

Beta-katenin a Wnt dráha

Beta-katenin je součástí tzv. kanonické Wnt (čti "vint") signální dráhy. Ta se podílí na mnoha vývojových procesech - od embrya po dospělý organismus.

Podílí se na správném fungování organismu, mimo jiné je zodpovědná za udržování "kmenovosti" některých kmenových buněk.

V případě nesprávné regulace může dojít ke vzniku různých druhů rakovin - s poruchami Wnt dráhy je spojena především rakovina konečníku.

Leukémie typu MLL (mixed lineage leukemia) je obzvláště u dětí jedním z nejagresivnějších a prognosticky nejhorších typů krevních rakovin.

Tvoří asi 70 % dětských a 10 % akutních leukémií u dospělých. Do dvou let od počátku onemocnění na ni umírá asi polovina dětí.

Dobrý sluha, ale zlý pán

Určení funkce beta-kateninu jako hlavního (a samozřejmě ne jediného) spouštěče tohoto typu leukémie a jeho role v rezistenci vůči léčbě nejen že lépe objasňuje biologii tohoto onemocnění, ale především otevírá možnost vývoje účinnějších léčiv.

Možností, jak snížit množství beta-kateninu v krvi, je více, od použití protilátek po úpravu pacientovy kostní dřeně pomocí genové terapie a její navrácení zpět do těla.

Výsledky, publikované v časopise Cancer Cell, ukazují, že beta-katenin je v tomto případě zodpovědný především za přechod mezi předchůdci leukemických kmenových buněk (pre-LSC) a leukemickými kmenovými buňkami (LSC) a že hraje doposud nepoznanou roli v udělení odolnosti leukemických buněk vůči léčivům.

Možnost léčby nezasahující zdravé buňky

Tato zjištění a jejich případné uplatnění v terapii ještě podtrhuje fakt, že například myši, jimž zcela chybí beta-katenin, nevykazují žádné očividné poruchy krvetvorby. Navíc u těch myší, které nesly mutace obvykle vedoucí k vývoji MLL leukémií, k jejich vývoji nedošlo.

To znamená, že beta-katenin by se mohl stát vhodným cílem terapeutik, která by zároveň ušetřila normální zdravé krevní kmenové buňky.