Vědci našli obří asteroid, zanedlouho může změnit Zemi

Petr Jemelka Petr Jemelka
19. 10. 2013 8:16
Pravděpodobnost srážky 2032 je zatím malá, i tak jde o jedno z nejnebezpečnějších těles.
Tohle se s největší pravděpodobností nestane, jistotu ale budeme mít až za několik let. | Foto: NASA

Kyjev - Země je potenciálně v ohrožení. Ukrajinští astronomové totiž objevili obří asteroid, který by se s naší planetou mohl za 19 let srazit, byť riziko je prozatím velmi malé

Pokud by se ale obavy vědců naplnily, svět, jak ho známe dnes, 26. srpna 2032 zanikne.

Planetka 2013 TV135 o průměru 410 metrů by v případě srážky se Zemí způsobila katastrofu odpovídající výbuchu 2500 jaderných hlavic. Lidstvo by zřejmě přežilo, exploze by ale diametrálně změnila podmínky ve vzduchu, na souši i v oceánech.

Odhadovaná dráha asteroidu 2013 TV135.
Odhadovaná dráha asteroidu 2013 TV135. | Foto: Aktuálně.cz

Výbuch by primárně zasáhl území o rozloze téměř 260 000 čtverečních kilometrů.

Objev astronomů z Krymské astro-fyzické observatoře už potvrdili i jejich kolegové z Itálie, Španělska, Velké Británie a Ruska, píše se na stránkách Centra pro asteroidy při Mezinárodní astronomické unii.

Připravme se, nabádá ruský vicepremiér

"Je to obrovská výzva pro náš kosmický průmysl," poznamenal na Twitteru objev asteroidu ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin, jenž už delší dobu volá po vybudování ochranného systému před asteroidy.

Pravděpodobnost srážky 2013 TV135 se Zemí vědci v současné době odhadují na 1:6300, což je velmi málo. Zároveň ale zmíněný asteroid představuje jedno z nejnebezpečnějších těles, jež se k naší planetě blíží.

S tím, jak se budou matematické modely zpřesňovat, se navíc může odhadovaná pravděpodobnost měnit. Podle Timura Krayčka z observatoře, jejíž experti asteroid objevili, bude možné dráhu 2013 TV135 lépe popsat v roce 2024 a následně ještě zpřesnit v roce 2028, napsala agentura RIA Novosti.

Pokud by se tak planetka měla se Zemí přeci jen srazit, lidstvo bude mít čas, aby se na hrozbu z vesmíru připravilo.

K panice však zatím rozhodně není důvod. Podle Dona Yeomanse z amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) současné odhady předpokládají, že se 2013 TV135 Zemi na 99,9 % vyhne.

V současné době je asteroid označen jako "potenciálně nebezpečný", což na turínské stupnici od 1 do 10 odpovídá 1, tedy nejmenšímu nebezpečí. Na druhou stranu nyní astronomové vědí pouze o dvou takových tělesech. Ostatním byla přidělena 0, tedy žádné nebezpečí.

Neznámí ozbrojenci v Bagdádu postříleli nejméně 15 lidí, 60 dalších zranili

Ozbrojenci v autech na bagdádském náměstí Chilání v pátek zastřelili nejméně 15 lidí včetně nejméně dvou policistů a 60 dalších zranili. Kdo za útokem stojí, zatím není jasné. S odvoláním na sdělení bezpečnostních složek a zdravotníků o tom informovala agentura AP.

Incident se stal v místě, kde se konají protesty. Lidé v panice začali před střelbou utíkat na nedaleké náměstí Tahrír a do blízkých mešit.

Střelba se odehrála ve chvíli, kdy demonstranti zablokovali tři důležité mosty v Bagdádu, které vedou k takzvané zelené zóně, kde sídlí vláda. Nejmenovaný demonstrant agentuře AP sdělil, že se protestující na mostě Sinak ocitli pod palbou a na místě jsou mrtví a zranění.

Fotbalisty Watfordu povede Pearson, bude třetím koučem v sezoně

Fotbalisty Watfordu povede ve zbytku sezony trenér Nigel Pearson, který se poslední celek tabulky pokusí zachránit v anglické lize. Na lavičce nahradí odvolaného španělského kouče Quiqueho Sáncheze Florese.

Šestapadesátiletý Pearson, bývalý trenér Leicesteru, bude už třetím koučem Watfordu v tomto ročníku. Mužstvo vstoupilo do ligy pod vedením Javiho Gracii, ten ale ve funkci vydržel jen do začátku září. Flores byl po špatných výsledcích odvolán v neděli.

Watford z patnácti ligových zápasů vyhrál jen jeden. Od udržení ho v současné době dělí sedm bodů.

Švýcar Odermatt slaví v super-G v Beaver Creeku první výhru v SP

Švýcarský lyžař Marco Odermatt vyhrál superobří slalom v americkém Beaver Creeku a připsal si premiérové vítězství v seriálu Světového poháru. Druhého Nora Aleksandera Aamodta Kildeho porazil o desetinu sekundy. Vítěz úvodního super-G z Lake Louise, olympijský šampion Matthias Mayer z Rakouska, byl o další čtyři setiny třetí a upevnil si vedení v celkovém hodnocení SP.

Dvaadvacetiletý Odermatt se na trať spustil s číslem dvě a byl první, kdo dojel až do cíle. Jeho čas pak už nikdo nepřekonal. Všestranný Švýcar, jenž na loňském mistrovství světa juniorů získal pět zlatých medailí, tak potvrdil svůj talent i mezi elitou. Jeho dosavadním maximem v SP bylo druhé místo z obřího slalomu v Soldeu z minulé sezony.

"Bylo to na hraně, víc už bych přitlačit nemohl. Ale v super-G můžete být rychlý jedině tak, že pojedete na hraně. S číslem dvě to taky jinak nejde. Neměl jsem žádné informace, měl jsem v hlavě jen ideální linii a té jsem se držel," řekl.

V sobotu čeká lyžaře v Coloradu sjezd, v neděli je na programu obří slalom.