Učení bolí. Ale s bolestí se lépe pamatuje, tvrdí vědci

ČTK ČTK
21. 1. 2015 19:50
Díky experimentu s lehkými elektrickými šoky vědci ukázali, jak se zdánlivě bezvýznamné informace vtisknou do paměti, pokud jim vzápětí dodá na významu pohnutý zážitek.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

New York - Bolest a následný strach z bolesti mohou zlepšit zapamatování informací nebo zpětně zesílit zasuté vzpomínky.

Ve studii, kterou otiskl odborný časopis Nature, k tomu dospěli vědci z Newyorské univerzity.

Tým v čele s Elizabeth Phelpsovou prováděl experiment s lehkými elektrickými šoky, díky nimž vědci ukázali, jak se zdánlivě bezvýznamné informace vtisknou do paměti, pokud jim vzápětí dodá na významu pohnutý zážitek.

Elektrické šoky do zápěstí

Američtí vědci více než stovce dobrovolníků postupně prezentovali tři sady po 60 různých obrázcích. Na polovině obrázků byla zvířata, na druhé polovině pracovní nářadí. Pokusné osoby při ukazování obrázků z druhé sady dostávali elektrické šoky do zápěstí. Díky tomu se pro ně tyto obrázky staly emočně významnými.

Později vědci zjistili, že pokusné osoby si pamatovaly lépe všechny obrázky zvířat, potažmo nářadí, pokud některé z nich při druhé prezentaci znovu provázely elektrické šoky.

"Tyto poznatky ukazují, jak je náš paměťový systém přizpůsobivý. Zdánlivě tak můžeme nejen cestovat do minulosti a vyvolat minulé vzpomínky, ale také stávající vzpomínky aktualizovat o důležité nové podrobnosti," napsali vědci.

Podle berlínské psycholožky Julie Arnholdové, kterou cituje agentura DPA, je možné, že podobný proces by šlo vyvolat i pozitivními stimuly, například chválou.

 

Právě se děje

Další zprávy