Berlín/Praha - Německé a rakouské pivovary mají málo pivních lahví a přepravek. Prosí zákazníky na sociálních sítích, aby je vraceli.
Za nedostatek zálohovaného skla může kombinace mistrovství světa ve fotbale a nyní také neobyčejně dlouhé období pěkného a horkého počasí.
+++ Wir brauchen Eure Hilfe! +++ Tolles Wetter + tolles Bier = viel Durst. Der Haken: Obwohl wir regelmäßig neues Leergut nachkaufen, werden in unserer Abfüllung gerade die Flaschen knapp. Deshalb: Bevor Ihr in den Sommerurlaub düst, bringt bitte noch schnell Euer MORITZ FIEGE Leergut zum Getränkehändler. Nach dem Motto: erst Pfand, dann (P)ferien! 🍺🏖️🌞🌡️ Während Ihr in der Sonne liegt, machen wir die Flaschen wieder voll. Großes MORITZ FIEGE Ehrenwort! 🤞
Zveřejnil(a) Moritz Fiege dne 19. July 2018
"Potřebujeme vaši pomoc," píše se v příspěvku, který na své facebookové stránce zveřejnil regionální pivovar Moritz Fiege ze západoněmecké Bochumi. Záloha osm eurocentů (zhruba dvě koruny) za jednu lahev Němcům zřejmě nestačí jako motivace, aby prázdné obaly vraceli obratem.
Podobnou kampaň zaměřenou na pivní přepravky spustil na konci června také rakouský pivovar Villacher Bier. "Jen plná je dobrá. Udělejte si doma místo. Vraťte přepravky," přesvědčuje na Facebooku.
Nedostatek lahví je letos v létě podle Německé asociace pivovarníků obzvlášť výrazný. Situace zatím nicméně není tak vážná jako v létě 2012, kdy velký mnichovský pivovar Hofbräu prodával plné lahve s pivem jen lidem, kteří zároveň přinesli prázdné, připomíná server Deutsche Welle.
Středoevropský pivní závod
Česko, Německo a Rakousko se drží na předních příčkách žebříčku konzumentů piva. Češi jsou podle údajů agentury Statista s přehledem světovými šampiony: Na každého (i kojence) připadá více než 137 litrů za rok. Němci s necelými 96 litry skončili třetí hned za Polskem. Čtvrtou příčku drží Rakušané, kteří zvládnou ročně průměrně o půllitr méně než Němci.
Podobná situace v Česku
Čeští pivovarníci se k podobným výzvám na sociálních sítích zatím uchylovat nemusí. Problém ale řeší taky. "S touto situací se občas potýkáme i v našich pivovarech," řekla Aktuálně.cz Denisa Mylbachrová z Staropramenu.
"Stává se to v létě, kdy je hezké, horké počasí. Pivo jde obecně dobře na odbyt a zároveň v obchodech probíhají akce na podporu našich značek," vysvětluje Mylbachrová. Zlatého moku z pražského Smíchova se podle ní v letních měsících vypije průměrně až o čtvrtinu víc než po zbytek roku. Zákazníci by ale poznat nic neměli, říká manažerka pivovaru.
Zvýšenou poptávku zaznamenali také v pivovaru Bernard. Letos v červnu se lahvového piva této značky prodalo o třetinu víc než v roce 2017. "V těchto dnech je to opravdu vypjaté," přiznává Zdeněk Mikulášek z humpoleckého pivovaru. "Ale zatím stále plníme a máme vykryto jak tuzemsko, tak zahraničí," dodává.
S menšími výpadky se podle vyjádření mluvčí potýká také pivovar Heineken, který v Česku prodává značky Starobrno, Krušovice nebo Březňák. Zcela v klidu mohou naopak zůstat milovníci plzeňského piva. "Nedostatek lahví ani přepravek nepociťujeme, dobře jsme se zásobili," sdělila Aktuálně.cz mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.