Istanbul - V Turecku otevřeli tunel pod Bosporskou úžinou, který jako první na světě propojí dva kontinenty. Železniční koridor pod mořem uleví přeplněným ulicím Istanbulu a urychlí dopravu zboží i lidí v regionu.
Tunel za 3,3 miliardy měří 13,6 kilometru, jeho podmořská část je dlouhá 1,4 kilometru.
Den otevření nebyl vybrán náhodou - na úterý totiž připadá 90. výročí založení Turecké republiky. V plném provozu by měly vlaky pod úžinou přepravit až 75 tisíc cestujících za hodinu. Za celý den by se pak mělo svézt až 1,5 milionu lidí.
Projekt má název Marmaray (podle Marmarského moře a tureckého slova ray - železnice). Tunel vede místy až 56 metrů pod mořskou hladinou a měl by odolat i zemětřesení.
Má se stát i důležitou obchodní tepnou. Zatímco dosud se musely vagony přes bosporskou úžinu převážet lodí, odteď toto zdržení odpadá.
Asijskou a evropskou část Istanbulu dosud spojovaly pouze dva mosty.
S myšlenkou vyhloubení tunelu mezi evropskou a asijskou částí turecké metropole přišel už v roce 1860 osmanský sultán. Stavět se ale začalo až v roce 2004. Práce na projektu se několikrát pozdržely, a tak je hotovo až letos.
"150letý sen Istanbulu se naplní. Je to velká spolupráce mezi Japonskem a Tureckem," připomněl japonský premiér Šinzó Abe. Z celkové ceny 3,3 miliardy eur investovali jednu miliardu právě Japonci.
Stavba ale stále nekončí. Vlaková linka bude nakonec mít 77 kilometrů na obou kontinentálních stranách. Díky Marmaray je teoreticky možné dojet vlakem z Londýna až do Pekingu, podotýká server BBC. Přímé spojení mezi oběma metropolemi ale zatím nikdo neplánuje.