Washington/Frankfurt - Americký prezident Donald Trump dnes na twitteru pohrozil Evropské unii dvacetiprocentním clem na dovoz automobilů, pokud EU brzy nezruší svá ochranářská opatření proti Spojeným státům.
Trump tak činí měsíc poté, co jeho administrativa začala prošetřovat, zda dovoz aut a autodílů není pro USA bezpečnostním rizikem. Oznámení amerického prezidenta se okamžitě odrazilo na akciových trzích v Evropě, kde oslabovaly automobilky. Hlavní ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda soudí, že případná nová cla by Česká republika bezprostředně přímo nepocítila, Slovensko s Německem ale ano.
"S ohledem na cla a obchodní bariéry uvalené Evropskou unií na USA a jejich skvělé společnosti a dělníky, zatížíme dvacetiprocentním clem všechna jejich auta, která směřují do USA, pokud zmíněná cla a bariéry nebudou brzy odbourány," napsal Trump s výzvou, aby se auta montovala v USA.
Na Trumpovu hrozbu zareagovaly na burzách poklesem akcie evropských automobilek. Například německý Volkswagen bezprostředně ztrácel kolem jednoho procenta, akcie další německé automobilky Daimler odepisovaly 1,5 procenta a podobně akcie BMW byly slabší o 2,2 procenta. Italský výrobce aut Fiat Chrysler ztrácel 2,8 procenta. Později ale část počátečních ztrát smazaly.
Hlavní index německých akcií DAX vlivem ztrát automobilek dokonce odevzdal veškeré zisky a začal klesat. Později se ale vrátil k růstu, byť jen k mírnému.
Based on the Tariffs and Trade Barriers long placed on the U.S. and it great companies and workers by the European Union, if these Tariffs and Barriers are not soon broken down and removed, we will be placing a 20% Tariff on all of their cars coming into the U.S. Build them here!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) June 22, 2018
Pokud jde o současná unijní cla na dovoz automobilů, tak EU vůči USA uplatňuje desetiprocentní clo, zatímco dovoz do USA podléhá clu 2,5 procenta u osobních vozů a 25 procent u dodávkových a sportovně-užitkových automobilů.
Kovanda v prohlášení uvedl, že Trumpovo ohlášené opatření je namířeno zejména proti německým automobilkám v čele s BMW a Daimler, ale největší škody by v poměru k hrubému domácímu produktu zaznamenalo Slovensko. "Naopak Česká republika by Trumpův zamýšlený krok bezprostředně prakticky nepocítila. Do Spojených států loni zamířily jen necelé čtyři desítky automobilů vyrobených v tuzemsku. Dokonce ani čeští subdodavatelé, například dodavatelé součástek a autodílů, by přímým způsobem nijak výrazně zasaženi nebyli. Celkové přímé škody, které by česká ekonomika utrpěla, lze vyčíslit v desítkách milionů korun," uvádí Kovanda.
EU je nyní se Spojenými státy v obchodním sporu, protože Washington zavedl cla na dovoz oceli ve výši 25 procent a na dovoz hliníku ve výši deseti procent. Protože se záležitost nepodařilo vyřešit, začala EU dneškem uplatňovat clo 25 procent na dovoz některého zboží z USA. Terčem nových cel jsou výrobky z oceli a hliníku, zemědělské produkty a různé další zboží, mimo jiné motocykly, džíny nebo whisky.