Sto let stará genocida ožila. Pojmenuje ji Bush?

Roman Staněk
24. 4. 2008 13:28
Napjatě se čeká, zda označí masakry Arménů za genocidu
Arméni si každoročně připomínají tragédii u památníku genocidy v Jerevanu (snímek z 24.dubna 2007)
Arméni si každoročně připomínají tragédii u památníku genocidy v Jerevanu (snímek z 24.dubna 2007) | Foto: Roman Staněk, Aktuálně.cz

Jerevan/Praha - Když německý vůdce Adolf Hitler před začátkem operace Barbarossa obhajoval vpád do Sovětského svazu, možné následky útoku zmírňoval slovy: "Kdopak si dnes ještě pamatuje na genocidu Arménů..."

Zatímco dvacet let poté, co se první genocida nového věku stala, si na ni skutečně vzpoměl málokdo, téměř sedmdesát let po Hitlerově výroku vyvolává vyvražďování arménského obyvatelstva v Osmanské říši mezi léty 1915-1923 stále silnější vášně.

Dnešní třiadevadesáté výročí zahájení genocidy, si opět připomínají Arméni po celém světě. Mezi významné představitele států, kde arménské menšiny žijí, patří také americký prezident George Bush.

Ten každoročně pronáší projev k Arménům, záměrně se však při něm vyhýbá slovu genocida. Kvůli možnému ohrožení vztahů s Tureckem, které je významným spojencem USA pro operaci v Iráku, prezident doposud ve svých frázích manévroval.

Letos to však může být jinak. Jedná se totiž o poslední Bushův projev k Arménům, navíc vlivný zahraniční výbor Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu prezidenta vyzval, aby události konečně nazval pravými jmény.

Umělci o genocidě

Kromě západních politických gest - například ve Francii je popírání arménské genocidy trestné - se stále více do informační kampaně o genocidách všech druhů zapojují také umělci.

Nejde pouze o hollywoodské hvězdy a celebrity, které jezdí do Dárfúru, organizují tiskové konference a různé kampaně. Vznikají také desítky knih na toto téma, točí se stále více dokumentárních filmů. Jedním z nejnovějších je film Screamers britské režisérky s arménskými kořeny Carly Garapedian.

"Arménie říká: Zastavte Dárfur" Mladá Arménka stojí před budovou jerevanské opery a čeká na zahájení pochodu s ohni. Zatímco Arménská genocida byla první v minulém století, vyhlazování civilního obyvatelstva v súdánském Dárfúru je první genocidou tohoto století.
"Arménie říká: Zastavte Dárfur" Mladá Arménka stojí před budovou jerevanské opery a čeká na zahájení pochodu s ohni. Zatímco Arménská genocida byla první v minulém století, vyhlazování civilního obyvatelstva v súdánském Dárfúru je první genocidou tohoto století. | Foto: Roman Staněk, Aktuálně.cz

Režisérka se v něm na příkladech různých genocid v dějinách snaží ukázat, že jejich vznik a průběh mívají takřka identický scénář.

Aby film zpřístupnila široké veřejnosti, příběhem se prolínají osudy členů rockové skupiny System of a Down, která je nepochybně nejpopulárnější arménsko-americkou formací současnosti.

Její členové v čele se zpěvákem Serjem Tankianem mají významný podíl na zpopularizování problému arménské genocidy mezi mladými lidmi po celém světě.

V exkluzivním rozhovoru pro Aktuálně.cz Carla Garapedian mimo jiné vysvětluje, jak se nacistické Německo učilo z osmanských genocidních praktik, které poté využilo během holokaustu.

Foto: Karla Garapedjan

Aktuálně.cz: Jak vás vlastně napadlo natočit film o arménské genocidě?

Můj dědeček genocidu přežil. Hodně mi o tom vyprávěl, ale původně jsem film natáčet nechtěla, bylo to moc osobní. Pak jsem potkala režiséra Michela Hagopjana, který natočil několik filmů o arménské genocidě. Například film Hlasy z jezera můžu všem jenom doporučit. Odehrává se v roce 1915 a sleduje vývoj celé genocidy a den po dni zaznamenává příběh amerického misionáře, který v Arménii v té době působil. Den po dni se tam vypráví, jak k té genocidě došlo, jak probíhala, jak se vyvíjela… Ale byl to pohled člověka z venku, cizince, ne přímo Arménů. Další film trilogie se jmenuje Německo - skrytá genocida. Ten je o německo-tureckém spojenectví. A vyvstává v něm ve spojitosti s genocidou otázka, jestli se Turci učili od Němců nebo Němci od Turků. Pro mě byla překvapivá odpověď, že se Němci učili od Turků. Způsob, jakým Turci organizovali tu genocidu - používali moderní technologie, telegraf, železnici, aby to celé fungovalo. Nebo způsob, jakým využívali práva, aby mohli lidem sebrat jejich majetek. To všechno potom Němci jen okopírovali. Turci genocidu provedli velmi levně. Byli chytří, nepotřebovali samopaly nebo něco takového, prostě je jen přesunuli do pouště a při tom přesunu většina zemřela.

Prohlédněte si trailer z filmu Screamers (rozhovor pokračuje pod videem):

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Foto: Karla Garapedjan

Aktuálně.cz: Začala jste se zajímat o lidská práva, natočila jste například film o Talibanu v Afghánistánu "Zarmina: Lifting the Veil", dokument o Severní Koreji nebo o Čečensku "Dying for the President". Proč jste se rozhodla natočit film o arménské genocidě a využít přitom populární kapelu System of a Down?

Ta kapela mne přivedla na myšlenku, že je tady cesta, jak natočit zajímavý film, který by místo historie, politiky a konzervativních názorů zaznamenal problém z pohledu kluků, kterých se genocida osobně týká. Druhá věc byla, že se v BBC zajímali o vstup Turecka do EU a o debatu, která kolem toho v Evropě probíhala. Arménská genocida se stala klíčovým tématem "politického fotbalu". Něco, co se stalo téměř před sto lety, bylo najednou hlavním tématem rozhovorů o přistoupení Turecka do EU. Objevily se otázky ohledně porušování lidských práv v Turecku. Mluvilo se o imigraci a vůbec o tom, jestli Evropa chce Turecko v EU. Mluvili o zemi, která zatkla spisovatele, který dostal Nobelovu cenu za literaturu za urážku turectví. Co si o tom máme myslet? Proto BBC souhlasila se snímkem, který se na genocidu dívá pohledem rockové kapely, která prodala 16 milionů desek a má 50 milionů fandů po celém světě, takže mluvíme o kulturním fenoménu.

Carla Garapedian
Autor fotografie: Carla Garapedian

Carla Garapedian

  • Carla Garapedian (na snímku vlevo) dlouhá léta pracovala pro BBC. V roce 1991 přijela do Československa natáčet o jaderných elektrárnách ve východní Evropě. V jedné z nich vypukl požár, protože technici kouřili ve velíně. V České republice poté točila o znečištění způsobeném uhelnými elektrárnami
  • Její dokument o Afghánistánu nazvaný Zarmina: Lifting the Veil dostal cenu Emmy. Kromě toho natočila snímky o Severní Koreji nebo o Čečensku. Ve svém posledním filmu Screamers se věnuje genocidám.

Foto: Karla Garapedjan

Název filmu Screamers je tedy mnohoznačný? Vztahuje se k rockové kapele, obětem genocidy, nebo k někomu úplně jinému?

V BBC mi řekli, abych oslovila Samanthu Power, což je profesorka z Harvardu, která získala Pulitzerovu cenu za knihu Problem from Hell. Bylo to vůbec poprvé, kdy se tato společnost začala zajímat o genocidu ne z pohledu jejích obětí, ale z pohledu neutrálních západních zemí. Měla vznést otázku, proč se genocidy stávají a jaká je vůči nim naše zodpovědnost. Ona je ten, kdo přišel se slovem Screamers, to je z její knížky. Ta kapela křičí a ona v té knize také hovoří o křiku. Píše, že existuje skupina lidí, která má možnost říct světu, co se děje, aby to zastavil. To je jako s holokaustem, lidé věděli, že se děje něco špatně, britská vláda o tom věděla, židé, kteří utekli, o tom vyprávěli v Americe. Vědělo se, že nejde jen o izolovaný incident, ale o probíhající proces. Stejné to bylo i s arménskou genocidou. Na diplomatické úrovni se moc dobře vědělo, co se děje. Henry Morgenthau, tehdejší americký velvyslanec v Turecku to dobře věděl. Stejně tak Kofi Annan, bývalý tajemník OSN (a v roce 1994 šéf mírových operací OSN - pozn. red.), také věděl, co se děje ve Rwandě. Teď v Dárfúru už víme všichni, co je špatně.

Foto: Karla Garapedjan

Proč jste do filmu zahrnula také další podobné události? Co všechny ty genocidy spojuje?

Genocida má vždy stejný průběh a nemá smysl o ní mluvit v minulém čase, zvláště když právě teď jedna probíhá. Hlavním cílem je všechny zabít. Když vidíte fotografie z genocidy ve Rwandě nebo Dárfúru, tak jsou úplně stejné, jako fotografie z genocidy v Arménii. To mě vedlo k natočení filmu. Každá genocida je stejná, jsou v ní ti, co musí zemřít, a ti „vyvolení". Takhle se vyvíjela intelektuální idea toho filmu. Přišlo mi ale hrozně těžké to udělat takto přímo, takže jsem se rozhodla jet s kapelou turné a použít právě ji jako platformu pro diskuzi o arménské genocidě.

Foto: Karla Garapedjan

Arméni, ale i další národy včetně Turecka napjatě očekávají, zda americký prezident George Bush při svém posledním projevu k Arménům vyslyší výzvy Kongresu a označí vyvražďování Arménů termínem "genocida". Je to ostatně jeho poslední možnost...

V archivu Kongresu existuje 50 000 záznamů o diplomatické korespondenci z té doby a tam je hodně důkazů. Oni nepopírají, co se stalo, ale nenazývají to genocidou. Prezident Bush to označil za vyhoštění a vyhlazení 1,5 milionu lidí, což je docela blízko, ale stále to nemá takový význam jako slovo genocida.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 58 minutami

Roušky už nikdo nechtěl. Správa státních rezerv jich zlikviduje 17 milionů

Správa státních hmotných rezerv nechá zlikvidovat přes 17 milionů roušek, kterým vypršela doporučená doba použití. Správa na realizátora likvidace vypsala veřejnou soutěž. Vyplývá to z registru zakázek Portál dodavatele. Evidenční cena jednoho kusu roušky je podle správy rezerv deset korun. Náklady na likvidaci by neměly přesáhnout 233 tisíc korun.

"Ještě před exspirací jsme roušky nabídli ostatním složkám státu a pak také fyzickým a právnickým osobám. Nebyl ale o ně zájem," řekl předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr. Dosud byly roušky pod celním dohledem. Správa rezerv podle Švagra likvidované roušky nenakupovala. Do jejích zásob byly převedeny z majetku ministerstva vnitra, o čemž dříve rozhodla vláda.

Stát během koronavirové krize pořizoval do skladů hmotných rezerv zdravotnický materiál za miliardy korun. Šlo zejména o roušky a respirátory, ochranné rukavice či brýle a testovací sady. Veškerý materiál ovšem stát během doporučené doby použití nestačil spotřebovat.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Cena zlata překonala hranici 2000 dolarů, je nejsilnější za poslední rok

Cena zlata na světových trzích dnes překonala 2000 USD za troyskou unci, což je nejvíce za poslední rok. Naposledy tuto hranici žlutý kov atakoval krátce po invazi Ruska na Ukrajinu na začátku loňského března. Důvodem současného růstu je panika na trzích způsobená problémy velkých bankovních domů Credit Suisse a SVB. Vyplývá to z údajů serveru Kurzy.cz a komentářů analytiků.

V historii se podle ekonoma Trinity bank Lukáše Kovandy unce zlata prodávala za více než 2000 dolarů pouze loni v první polovině března a pak také přechodně v srpnu roku 2020, kdy se svět obával dopadů pandemie onemocnění covid-19, na něž tehdy ještě neexistovala účinná vakcína.

"Důvodem růstu ceny zlata je panika na bankovním trhu kvůli problémům Credit Suisse a SVB. Tato bankovní krize má okamžitě své pokračování v Evropě. Zlato se i v tomto případě ukázalo jako bezpečný přístav a zachovalo se dle očekávání. Dalším důvodem pro růst zlata je že, centrální banky už nebudou zvyšovat sazby, což je špatně pro inflaci, ale dobře pro zlato," podotkl analytik Golden Gate Pavel Ryba.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Peníze ke snížení rozdílů mezi ženami a muži nebyly využity účelně, zjistili kontroloři

Dotace ze státního rozpočtu a Evropské unie, které v letech 2014 až 2021 směřovaly na snížení rozdílů mezi ženami a muži na trhu práce, svému účelu příliš neposloužily. Oznámil to Nejvyšší kontrolní úřad, který prověřoval peníze vynaložené na takzvané genderové audity. Ministerstvo práce a sociálních věcí podle něj nesledovalo skutečný přínos dotací. Ministerstvo s některými závěry Nejvyššího kontrolního úřadu nesouhlasí, ale některé výtky už zohlednilo v kritériích nových projektů.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil využití dotací, poskytnutých z operačního programu Zaměstnanost 2014-2020 a spolufinancovaných ze státního rozpočtu. Zkontroloval 14 projektů z celkem 68, objem prověřených peněz činil 40 milionů korun.

Úřad zjistil, že dotace přispěly k naplnění účelu jen nevýznamně: pouze osm procent z kontrolovaného objemu peněz naplnilo účel ve všech klíčových otázkách. V zavádění konkrétních opatření po skončeném auditu pokračovalo za finanční podpory z operačního programu jen 14 procent organizací. "Ministerstvo práce a sociálních věcí nesledovalo skutečný přínos dotací a podmínky pro nakládání s nimi nastavilo tak, že příjemci mohli peníze čerpat, aniž by bylo zřejmé, jakých cílů chtějí dosáhnout. U čtyř projektů zjistil Nejvyšší kontrolní úřad nezpůsobilé výdaje v souhrnné výši 1,6 milionu korun," uvedla instituce. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy