New York/Oslo - Vášnivou debatu o výchově dětí rozpoutala v USA studie, kterou před časem zveřejnili vědci z Norska. Vyplývá z ní, že nejstarší sourozenci jsou inteligentnější než ostatní děti v rodině.
"Každého, kdo má více potomků, musí takové tvrzení zarazit," napsala třeba jedenapadesátiletá Američanka Sue Monaco, matka dvou synů, která má sama pět sourozenců, do deníku New York Times.
Studie, jejíž výsledky popsal prestižní magazín Science, mimo jiné říká: inteligenční kvocient prvorozených je v průměru o 2,3 bodu vyšší než IQ dětí, které se ve stejné rodině narodily později.
Výsledky vědeckého týmu Pettera Kristensena z Univerzity v Oslu a Tora Bjerkdala z norské armády potvrdily dřívější výzkum, podle něhož pracují prvorozené děti mnohem častěji ve vedoucích funkcích.
Co může za rozdíly? Asi výchova
Norové zkoumali inteligenci více než 241 tisíc norských teenagerů ve věku 18 a 19 let. A došli k jasnému závěru: prvorození měli průměrné IQ 103,2 bodu. Následovali druhorození se 101,2 bodu. A ti, co se narodili až jako třetí v pořadí, se dopracovali jen ke stobodovému ohodnocení.
Rozdíly v inteligenci nicméně nejsou podmíněny biologicky, ale souvisejí spíš s výchovou.
Jak na to vědci přišli? V inteligenčních testech patřili k nejúspěšnějším i teenageři, kteří se sice nenarodili jako první, ale s postupem času se prvorozenými dětmi stali. Třeba proto, že při nehodě přišli o staršího bratra.
Darwin: páté z šesti dětí
Jak tedy rozdíly v IQ sourozenců vysvětlit? Názory se různí. Může to souviset třeba s tím, že prvorozeným věnují rodiče větší pozornost.
Psycholog Frank Sulloway, kterého v článku o IQ sourozenců zmiňuje rakouský list Die Presse, zase tvrdí, že inteligenci starších dětí zvyšuje to, že pomáhají těm mladším s domácími úkoly.
Další možností je, že IQ ovlivňuje jakási přirozená rodinná hierarchie.
Fakt, že závěry studie nelze příliš zobecňovat, dokládá Sulloway výmluvným příkladem: Charles Darwin, autor evoluční teorie, se narodil až jako páté z šesti dětí. Na druhou stranu - podle zlých jazyků mu některé předměty ve škole vyloženě nešly. Dohnal to ale prý touhou po vědění a svou zvědavostí.