reklama
 
 

Peníze pro sirotky jsem nezpronevěřil, odmítá obvinění novinář, který si vymýšlel

Aktualizováno 27. 12. 2018 21:23
Bývalý redaktor renomovaného německého časopisu Der Spiegel Claas Relotius, který si ve svých reportážích ve velkém vymýšlel a manipulativně upravoval rozhovory, odmítl obvinění, že zpronevěřil peníze určené syrským sirotkům. Informovala o tom dnes agentura DPA. Podle Relotiusova právníka peníze, které lidé posílali na jeho osobní účet po zveřejnění vymyšlené reportáže, poslal novinář na pomoc uprchlíkům v Iráku. Peníze hodlá dárcům vrátit.

Časopis Der Spiegel o víkendu uvedl, že Relotius od čtenářů žádal příspěvky na syrské sirotky v Turecku, které následně plynuly na jeho osobní účet. Redakce prý o těchto aktivitách nevěděla.

Právní zástupce novináře dnes popřel, že by Relotius peníze zpronevěřil. Čtenáři se podle něj bývalému redaktorovi Spiegelu začali s nabídkou finanční pomoci syrským uprchlíkům ozývat po zveřejnění jeho reportáže v roce 2016, která byla "v podstatných bodech zfalšovaná". Jejími protagonisty byly dvě syrské děti, které uprchly před válkou do Turecka.

Relotius podle vysvětlení právního zástupce na e-maily odpovídal a nabízel, že bude příspěvky sbírat na svém soukromém kontě, neboť časopis žádné charitativní konto k dispozici nemá. V komunikaci s dárci přitom novinář "udržoval iluzi o skutečné existenci líčeného sourozeneckého páru".

Relotius podle právní kanceláře, která jej zastupuje, neměl v úmyslu si vybrané peníze ponechat. Ve skutečnosti údajně částku ve výši 7000 eur, které shromáždil, zvýšil z vlastních prostředků na 9000 eur, které poslal v říjnu 2016 na účet charity na podporu dětí, které uprchly před válkou v Iráku. "Všem dárcům peníze v plné výši vrátí," zdůraznili v dnešním vysvětlení Relotiusovi právníci.

Der Spiegel minulý týden oznámil, že Relotius, který pro něj od roku 2007 pracoval nejdříve jako novinář na volné noze a zhruba rok a půl jako řádný zaměstnanec, si vymýšlel ve svých reportážích ze zahraničí rozhovory i některá fakta. Přinejmenším částečně tak prý zfalšoval nejméně 14 článků.

Kauza třiatřicetiletého redaktora otřásla německou mediální scénou a podle analytiků mimo jiné dodala munici lidem, kteří na demonstracích německé noviny označují za "lživý tisk" (Lügenpresse).

Video: Vymyšlené články novináře Spiegelu? Chyba systému, selhala kontrola, říká Procházková

Spiegel má detailní kontrolní systém, text prochází pěti koly kontoroly, Relotius využil chyby v systému, dokázal ze sebe udělat oblíbeného autora | Video: DVTV |  11:46

autor: ČTK | 27. 12. 2018 20:29

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama