Slovenský An24: selhal asi lidský faktor

vid
13. 2. 2006 18:54
Bratislava – Dosavadní vyšetřování pádu slovenského vojenského letadla neprokázalo technickou poruchu: nesvědčí pro to ani černá skříňka, ani analýza trosek letounu.

Vyšetřovatelé zatím nechtějí naznačit, co způsobilo tragickou nehodu Antonovu 24, při níž zahynulo 42 lidí. Spekulovalo se například o technické závadě na třicet let starém stroji, ale vyšetřovatelé pro to doposud nenalezli žádné důkazy.

Ani dvojnásobný výslech jediného přeživšího pasažéra Martina Farkaše nepřinesl žádné svědectví: voják si pamatuje pouze to, co se odehrávalo po pádu stroje.

Nejpravděpodobněji lidská chyba

Podle informací, které přinesl slovenský list Pravda, je nejpravděpodobnější verze selhání lidského faktoru. Piloti, kteří 19. ledna řídili letadlo na cestě z kosovské Prištiny do Košic, ještě nad územím Maďarska přešli na manuální řízení a nebyli naváděni automaticky. Těsně před slovenskými hranicemi narazili na kopec u vesnice Telkibanya.

"Pokud se orientovali podle Košic, které měli na dohled, je možné, že si neuvědomili svou polohu a neosvětlený kopec před sebou," citovala Pravda bývalého státního tajemníka ministerstva obrany a vojenského letce Jozefa Pivarčiho.

Tomu by mohl nasvědčovat i fakt, že letadlo nebylo vybaveno systémem varování před nebezpečným přiblížením se zemi. Ministerstvo obrany už dříve uvedlo, že o nákupu systému se uvažovalo před generální rekonstrukcí letounu v roce 2004, ale nakonec jím stroj vybaven nebyl.

Civilní letadla mají systém varování

Nejmenovaný vojenský pilot řekl deníku SME, že většina civilních leteckých společností nedovoluje tento přístroj ani vypínat. Armádní An-24 měl ale podle něj jako státní letadlo jisté výjimky na přístrojové vybavení.

#reklama

V případě, že by přístroj instalován byl, piloty by upozornil na blížící se kopec, a ti by tak měli naději na zdvižení letadla. Piloti z letadla, které letělo za zříceným strojem, uváděli, že počasí i viditelnost byly dobré.

Vyšetřovatelé mlčí

Vyšetřovatelé však nenaznačují žádný možný výsledek vyšetřování, protože ještě nemají výsledky všech expertiz. Nechtějí ani naznačit, jaké vysvětlení je pravděpodobnější.

Slovenská armáda po havárii posílala své vojáky do Kosova komerčními lety a vlastními letadly přepravovala jen techniku. Vojáci se však podle Pravdy už tento týden chystají obnovit lety všech armádních letounů včetně antonovů.

 

Právě se děje

Další zprávy