Moskva vrací úder. Do Ruska nevpustila prvního českého novináře

Martin Ehl Martin Ehl, s přispěním Michala Poláka
4. 8. 2016 6:27
Moskva zamítla žádost o novinářské vízum redaktorovi Hospodářských novin Ondřeji Soukupovi. Zda jde o jednorázový krok vůči konkrétnímu novináři, nebo vízum nedostanou ani ostatní zástupci médií z ČR, zatím není jasné. České ministerstvo zahraničí teď podle své mluvčí řeší, jak bude na postup Rusů reagovat. Letos v dubnu neprodloužilo akreditace Alexandru Kuranovovi, který pracoval pro státní agenturu RIA Novosti, a Vladimiru Sněgirjovovi, dopisovateli vládního listu Rossijskaja gazeta z Česka. Podle neoficiálních informací je nevpuštění Soukupa do Ruska recipročním opatřením.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha/Moskva - Odveta za neprodloužení akreditace dvěma ruským novinářům v Česku, kteří podle BIS představovali bezpečnostní riziko, je tu. Moskva odmítla vpustit do Ruska redaktora Hospodářských novin (HN) Ondřeje Soukupa.

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp

WhatsApp

Nepoužíváte WhatsApp? Zjistěte více >>

"Stejně jako mnohokrát předtím jsem si požádal o novinářské vízum, den před odletem jsem se ale dozvěděl, že žádost byla zamítnuta," popsal Soukup. "Neoficiálně jsem se následně dozvěděl, že jde o odvetné opatření za neprodloužení akreditace pro dva ruské novináře v Česku," dodal.

Zda jde o jednorázový krok vůči konkrétnímu novináři, nebo jestli Rusko nedá  vízum ani dalším zástupcům českých médií, není jasné. České ministerstvo zahraničí už ale podle své mluvčí řeší, jak bude na postup Moskvy reagovat.

Ruské úřady zatím mlčí. "Já k celé té věci mohu říct jen to, že existuje všeobecně uznávaný postup, který mimochodem ctí i česká strana, že rozhodnutí ve vízových otázkách se nekomentují," řekl HN a Aktuálně.cz mluvčí ruské ambasády v Praze Alexej Kolmakov.

Emotivní "ne" novináře z Ruska

Letos v dubnu české ministerstvo zahraničí neprodloužilo akreditace Alexandru Kuranovovi, který pracoval pro státní agenturu RIA Novosti, a Vladimiru Sněgirjovovi, dopisovateli vládního listu Rossijskaja gazeta.

"Důvody, které vedly k neprodloužení novinářské akreditace Alexandra Kuranova, jsou utajované podle zákona o ochraně utajovaných informací," řekla tehdy Karolína Rezková z tiskového odboru ministerstva zahraničí.

Ministerstvo se rozhodovalo na základě zprávy BIS, která měla oba muže vinit ze spolupráce s ruskými tajnými službami. Ruští novináři to ovšem důrazně odmítli.

Alexandr Kuranov, který v Praze žije už 27 let, napsal velmi emotivní dopis premiérovi Sobotkovi, v němž přísahal, že není žádný špión. Na jeho obranu vystoupil i bývalý disident a novinář Jan Urban.

Také Vladimir Sněgirjov rezolutně popíral, že by s tajnými službami měl cokoli společného. "Podle neoficiálních informací v té zprávě skutečně něco bylo. Co mě ale zaráží, že oběma novinářům jen nebyla prodloužena akreditace, ale povolení k pobytu jim zůstalo. To by naznačovalo, že bezpečnostní riziko zase tak zásadní nebylo," říká Ondřej Kundra z týdeníku Respekt, který se případem zabýval.

Oba novináři mají povolení k pobytu platné do konce roku a budou žádat o jeho prodloužení.

Hrozby se naplnily. Jen jinak

Mluvčí ruského ministerstva zahraničí Maria Zacharovová tehdy české rozhodnutí označila za "projev cenzury a pronásledování ruských novinářů v západních zemích". Moskva také prohlásila, že přijme "reciproční opatření".

Ohroženi se cítili hlavně čeští novináři pracující v Moskvě. Ti ale nakonec problémy neměli. Zpravodajové České televize Miroslav Karas a Českého rozhlasu Martin Dorazín dostali roční akreditaci ještě před vypuknutím skandálu.

"Všechny signály naznačovaly, že akreditaci zřejmě neprodlouží mně. Jelikož jsem byl jediný český novinář, který požádal o prodloužení po skandálu se dvěma ruskými žurnalisty v ČR," popsal spolupracovník Aktuálně.cz v Moskvě Jiří Just.

"Ruské ministerstvo zahraničí se ale zachovalo korektně a vyšlo mi prakticky bez problémů vstříc. Mohu jen spekulovat, ale je to zřejmě tím, že Praha ani Moskva nechtěly celou situaci eskalovat," dodává.

Místo toho se ruské ministerstvo zahraničí zjevně rozhodlo nevydávat novinářská víza novinářům pracujícím v Česku. Ondřej Soukup byl patrně prvním, kdo o toto vízum požádal.

Ani české ministerstvo zahraničí neví o jiném případu.

"V tuto chvíli zjišťujeme, proč k takovému kroku ruská strana přistoupila. Pokud se nám to nepodaří zjistit neformálním způsobem, tak budeme zvažovat nějaké další kroky vůči ruské straně. Existují oficiální způsoby, jak tuto situaci řešit. Budeme postupovat v závislosti na závažnosti celé situace za pomoci dostupných diplomatických prostředků," uvedla mluvčí Michaela Langronová.

"Hospodářské noviny budou nadále usilovat o udělení novinářských víz pro naše reportéry, aby mohli objektivně informovat o dění v Rusku. Do doby, než příslušné ruské úřady pochopí nesmyslnost svého jednání, bude redakce využívat spolupracovníků, kteří mají do Ruska přístup," reagoval na rozhodnutí Moskvy šéfredaktor HN Martin Jašminský.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Patnáctiletý chlapec přežil pád z 19. patra panelového domu v Praze

V Praze na Hájích v pátek odpoledne spadl zřejmě z 19. patra panelového domu patnáctiletý chlapec. Pád přežil, záchranáři ho po uvedení do umělého spánku převezli s vážným úrazem hlavy a pánve do Thomayerovy nemocnice, řekly mluvčí policie Eva Kropáčová a záchranné služby Jana Poštová.

Událost se stala v Kupeckého ulici po 15:00. "Hasiči na místě osobu vyprostili z přístavby, kam dopadla," řekla Kropáčová. Záchranáři podle Poštové ošetřili na místě patnáctiletého mladíka. "Uvedli jsme ho do umělého spánku, zajistili dýchací cesty, žilní vstup, zajistili podle traumaprotokolu a převezli s vážným úrazem hlavy a pánve do Thomayerovy nemocnice na traumatologii," uvedla. Policisté nyní zjišťují veškeré okolnosti události a příčinu pádu, dodala Kropáčová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy