Rusko vykázalo polského novináře. Jde o odvetu za Sviridova, podezřelého ze špionáže

ČTK ČTK
18. 12. 2015 18:00
V reakci na vykázání ruského novináře Leonida Sviridovova z Polska odebrala Moskva akreditaci polskému žurnalistovi Waczlawovi Radziwinowiczovi který v Rusku působil 18 let. Do třiceti dní musí zemi opustit.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Moskva - Rusko dnes odebralo akreditaci a vykázalo ze země polského novináře. Jde o odvetný krok za podobný postup polských úřadů vůči ruskému žurnalistovi Leonidu Sviridovovi.

Informovaly o tom tiskové agentury s odvoláním na mluvčí ruského ministerstva zahraničí a na postiženého zpravodaje listu Gazeta Wyborcza Waclawa Radziwinowicze.

"Důvod je prostý," vysvětlila mluvčí ruské diplomacie Marija Zacharovová. "Jde o opatření přijaté čistě na základě reciprocity. Od dnešního dne tento polský zpravodaj už nemá právo pracovat jako novinář v Rusku," dodala.

Působil v Rusku 18 let, teď musí zemi opustit

Radziwinowicz, který je zpravodajem deníku Gazeta Wyborcza v Moskvě už 18 let, byl dnes pozván na ministerstvo zahraničí, jež má na starosti akreditace a víza zahraničních novinářů pracujících v Rusku. "Chtěli po mně vrácení akreditace. Odteď už v Rusku nemůžu pracovat," potvrdil polský žurnalista při odchodu z ministerstva.

Dodal, že mu bylo nařízeno, aby do třiceti dnů Rusko opustil.

Polsko letos v dubnu zrušilo povolení k trvalému pobytu zpravodaji ruské prokremelské agentury Rossija Segodňa (RIA Novosti) Leonidu Sviridovovi s odůvodněním, že představuje pro stát bezpečnostní riziko.

Ruský novinář Sviridov je podezřelý ze špionáže

Polská média spekulují, že je podezřelý ze špionáže. Sviridov, který o akreditaci zpravodaje v Polsku přišel už loni na podzim, podle agentury Reuters Polsko opustil až před týdnem, 12. prosince.

Sviridov novinářsky působil od roku 2001 v České republice, od července 2003 začal pracovat jako regionální zpravodaj agentury ve Varšavě s působností v ČR. Na jaře roku 2006 ale o českou akreditaci přišel.

Česká média tehdy upozornila, že ke kauze došlo v době, kdy byl v Česku odhalen cizí špion, který mohl fungoval pod krytím novináře. Agent se pokoušel získat citlivé dokumenty NATO a EU. Zda se jedná skutečně o Sviridova, se novinářům nepodařilo ověřit.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Chemičku Deza z holdingu Agrofert znovu prověřuje Česká inspekce životního prostředí, píše server

Podle serveru iRozhlas unikly z areálu chemičky začátkem letošního roku do ovzduší neznámé látky. "A v okolí závodu byl podle místních obyvatel cítit několik hodin silný zápach. Deza jakékoliv pochybení odmítá," píše server.

Jméno chemičky se v médiích objevilo i ve spojitosti s otravou řeky Bečvy, kdy do ní podle České inspekce životního prostředí unikly kyanidy, které poškodily vodní biotop asi na 40 kilometrech toku od Valašského Meziříčí po Přerov. Do kafilerie tehdy odvezli rybáři více než 40 tun ryb.

Viníka ekologické havárie úřady zatím nenašly, Deník Referendum ale v listopadu napsal, že se v den otravy se v Deze, která patří do holdingu Agrofert, stala havárie. Podle deníku se incident stal v kaustifikační jednotce, odkud unikla směs látek. Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka poté řekl ČTK, že šlo o provozní událost, která neměla charakter havárie a z podstaty nemohla být příčinou otravy.

Zdroj: Domácí , ČTK
Další zprávy