reklama
 
 

Rusko falšovalo satelitní snímky místa sestřelení letu MH17

Aktualizováno 1. 6. 2015 9:43
Fotky prezentované ruským ministerstvem obrany byly podle expertů z investigativní platformy Bellingcat upraveny v programu Photoshop.

Kyjev/Moskva - Rusko zřejmě zfalšovalo snímky, které mají dokazovat, že za sestřelení letu MH17 loni v červenci nad Donbasem mohli Ukrajinci.

V troskách Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines zemřelo nedaleko Doněcka 298 lidí, hlavně Nizozemců.

Podle expertů z investigativní platformy Bellingcat.com, která s použitím Google Earth analyzovala archivní satelitní snímky, materiál někdo upravil v programu Photoshop.

Celou expertní zprávu čtěte ZDE.

Ruské ministerstvo obrany satelitní snímky ukázalo 21. července 2014 v Moskvě. Měly dokazovat, že 17. července 2014 v místě tragédie operovaly jednotky ukrajinské protivzdušné obrany.

K dispozici měly podle Rusů tři až čtyři systémy Buk-M1.

"Ruské ministerstvo obrany světové veřejnosti 21. července 2014 prezentovalo digitálně upravené a chybně datované satelitní snímky, aby doložilo přítomnost ukrajinských systémů Buk v odpalovací pozici k MH17," stojí v nové zprávě doslova.

Digitálně upraveno

"Forenzní analýza vyšetřovacího týmu Bellingcat jednoznačně a nezpochybnitelně dokázala, že tyto satelitní fotky jsou chybně datovány a že byly digitálně upraveny softwarem Adobe Photoshop CS5," oznámil Bellingcat.

Dokládá to právě srovnáním snímku prezentovaného Moskvou s těmi, jež má v archivu software Google Earth.

Jsou z května 2014, respektive z 2. a 21. července téhož roku (viz snímek níže).

"Na tomto příkladu můžeme v Google Earth vidět řádky v poli, které na snímku z ruského ministerstva obrany chybí, a další cesta - slabě viditelná na květnovém snímku Google Earth - je přítomna na obrazu ruského ministerstva obrany," uvádí server ve své zprávě.

Buk z ukrajinské základny?

Podle ukrajinského ministerstva obrany byl boeing zřejmě zasažen raketou z mobilního systému protivzdušné obrany Buk-M2, který je schopen sestřelit letadlo ve výšce kolem dvaceti kilometrů. Malajsijský stroj letěl ve výšce deseti kilometrů.

"Je známo, že milice (separatisté - pozn. red.) žádná letadla nemají. V diagramu je vidět, že ... předpokládané místo zřícení spadá do oblasti SAM Buk-M1 armády Ukrajiny. Máme satelitní snímky konkrétních míst protivzdušné obrany ukrajinské armády na jihovýchodě země," zaznělo loni v červenci na tiskové konferenci ruského ministerstva obrany.

"Tyto satelitní snímky prokazatelně nebyly pořízeny 17. července 2014," oponuje teď Rusům server Bellingcat.

"Satelitní foto 'Obraz 4' nezpochybnitelně vzniklo v období mezi 1. červnem 2014 a 18. červnem 2014. Satelitní foto 'Obraz 5' stejně jako modifikovaná verze 'Obraz 5-analýza' ministerstva obrany bez jakékoliv pochybnosti vznikly před 15. červencem 2014," píše ve své nové expertní zprávě.

Verzi Ruska ostře popřel i Kyjev - vinu dává separatistům podporovaným Kremlem.

Představitelé separatistické Doněcké lidové republiky po pádu letounu tvrdili, že nedisponují technikou, která by v takové výšce sestřelila cíl. Několik dní před tragédií ale zveřejnili zprávu, že se zmocnili systémů Buk-M2 z ukrajinských základen.

Jeden z těchto mobilních odpalovačů byl vyfotografován v centru města Snižne, nedaleko místa, kde byl MH17 sestřelen.

autor: Zahraničí | 1. 6. 2015 7:51

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama