Ruskem posviští Sokol. Rychlost a luxus na kolejích

Martin Novák Martin Novák
17. 12. 2009 21:35
Jde o dílo německého Siemensu, Ruské dráhy zaplatily za osm souprav miliardu eur
Foto: Reuters

Petrohrad - V Rusku se chystá nová revoluce. K moci se nedostává nová politická síla jako v roce 1917, tentokrát se však změna omezí jen na železnici.

Dnes vyjel na trať z Moskvy do Petrohradu rychlovlak Sapsan (ruský výraz pro sokola stěhovavého). Ruskou rovinou se budou vlaky zpočátku řítit rychlostí 250 kilometrů za hodinu, později až 330 kilometrů za hodinu.

Rusko má nejvíce kilometrů kolejí na světě, stejně tak i nejvíce nádraží a vlakových spojů. Ačkoliv se vlakový park postupně modernizuje, leckde zemi křižují ještě lokomotivy a vagóny, které pamatují éru Sovětského svazu.

Teď si ale státní Ruské dráhy sáhly hluboko do kapsy a v Německu u Siemensu objednaly vlaky, které by Rusko měly zařadit na špici světového železničního pokroku. Siemens dostal za osm souprav zaplacenu miliardu eur.

Foto: Reuters

Cestu mezi dvěma ruskými městy Sapsan podstatně zkrátí. Obvykle trvá osm hodin, jedinou výjimkou zatím zůstává Něvský expres, který to zvládne za necelých pět hodin.

Sokolovi to má trvat jen něco přes tři hodiny, pojme až šest stovek pasažérů. Kromě Petrohradu pojede z Moskvy také do Nižného Novgorodu a Helsinek.

Letos při zkušební jízdě Sapsan vyvinul rychlost 281 kilometrů za hodinu. "Tak rychle ještě nikdy v historii po ruských kolejích žádný vlak nejel," řekl specializovanému časopisu Railway Gazette viceprezident Ruských drah Valentin Gapanovič.

Za údajně velký luxus a rychlost ale ruští zájemci patřičně zaplatí. Cena jízdenky z Moskvy do Petrohradu se bude pohybovat kolem čtyř tisíc rublů (skoro dvou a půl tisíce korun).

"Problémem bude novinka pro letecké společnosti. Přijdou o zákazníky," tvrdí průvodčí Ruských drah Alexandr Dumnič.

Španělský AVE.
Španělský AVE. | Foto: Reuters

Siemens má zřejmě důvody ke spokojenosti, protože Sapsan se líbí i v Americe. Podle deníku New York Times je kandidátem na nové plánované železniční spojení mezi San Franciskem a Los Angeles.

Kdo ještě nedávno soudil, že železnice je dopravním prostředkem devatenáctého století a nemá velkou budoucnost, ten se zřejmě mýlil. Podle deníku Wall Street Journal letos utratí státy světa za modernizaci svých železnic celkem 122 miliard eur.

Mezi země pyšnící se rychlovlaky nové generace se nedávno zařadilo i Španělsko. Vlak AVE (Alta Velocidad Española) urazil v únoru vzdálenost 621 kilometrů mezi Madridem a Barcelonou přesně za dvě hodiny a třiačtyřicet minut. I AVE pochází z dílny Siemensu.

 

Právě se děje

Další zprávy