Ropné embargo má dopadnout i na tankery, Rusku hrozí nedostatek lodí k přepravě

Kateřina Šafaříková Kateřina Šafaříková
5. 5. 2022 19:38
Režim ruského prezidenta Vladimira Putina by po zavedení evropského embarga mohl mít problém dopravit svoji ropu i jiným zákazníkům. Součástí návrhu sankcí EU je totiž zákaz přepravovat ropu z Ruska těm lodím, které plují pod evropskou vlajkou nebo je vlastní Evropané. Vyplývá to z návrhu nejnovější odvety Rusku za rozpoutání války proti Ukrajině, který ve středu představila Evropská komise.
Tanker v Kaliningradu - ilustrační foto.
Tanker v Kaliningradu - ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Na věc upozornil server Politico, který z návrhu nové vlny sankcí cituje "zákaz jakékoli přepravy nezpracované ruské ropy nebo ropných produktů jakémukoli plavidlu registrovanému pod vlajkou členského státu nebo vlastněného občanem EU či společností". Stejně tak se zákaz má vztahovat na finanční služby spojené s přepravou, například na pojištění nebo servisní opravy a úpravy lodí převážejících ruskou ropu.

Komise navrhla postupný odchod od dovozu této suroviny z Ruska do konce letoška. O konkrétní podobě embarga nyní vyjednávají členské státy unie. Ambice Francouzů, kteří momentálně předsedají v Radě EU, je najít politickou shodu do konce tohoto týdne.

Několik zemí už ale oznámilo, že mají s návrhem problém. Maďarsko, Slovensko a také Česko, které patří mezi nejvíce závislé státy na ruské ropě, chtějí dvou- až tříleté přechodné období, než by ji přestaly odebírat.

Ropa patří vedle plynu mezi hlavní vývozní položky Ruska a státy EU jsou jeho největším zákazníkem - odebírají 65 procent ropy proudící ven ze země. Zároveň se ropa tradičně přepravuje v tankerech, a to až 90 procent celosvětově. Naopak jen okolo 10 procent teče ropovody.

Většinu tankerů, které Rusko dnes používá, si země za tímto účelem pronajímá. Zákaz přepravy pro evropské lodě nebo vlastněné entitami registrovanými v EU by proto výrazně omezil možnosti Ruska dopravit ropu alternativním zákazníkům v Asii a jinde.

"Rusko dosud do značné míry spoléhá na podporu těžby a vývozu ropy na západní know-how a servis evropských firem. Pokud by tyto sankce skutečně začaly platit, mohou v delším časovém horizontu přivodit rozklad celého ropného průmyslu Ruska," citoval server Politico analytika trhu s ropou Ajaye Parmara.

Unii čekají vyjednávání o sankcích

Rozlučka s ruským "tekutým zlatem" představuje první sankční krok, který zásadněji pocítí nejen Rusko, ale i evropské státy. Německý ministr hospodářství Robert Habeck už varoval, že je potřeba očekávat další zdražování paliv a jiných výrobků z ropy v Evropě.

Dobrovolný odchod EU od ruské ropy byl proto dlouho tabu. Situaci odblokovala hlavně změna postoje berlínské vlády. Řada států bývalého východního bloku je ale na ruské surovině závislá - nemají rafinerie, které by uměly upravit jinou ropu, nebo nejsou připojeny k alternativním ropovodům. Například Slovensko.

"Nejsme schopni se tak rychle přizpůsobit zpracování lehčí ropy, ve Slovnaftu se zpracovává jen těžší ruská. Je pro nás proto extrémně důležité zachovat dodávky z Ruska. Na výjimce budeme určitě trvat," uvedl na začátku týdne pro deník Aktuálně.cz slovenský ministr hospodářství Richard Sulík.

V EU se ale bude vyjednávat také o zákazu přepravy ruské ropy. Proti tomuto opatření se už ozval Kypr, protože pod kyperskou vlajkou pluje řada mezinárodních nákladních lodí a ostrovnímu státu z pronájmu "jeho" plavidel plynou nemalé částky do státního rozpočtu. Kyperští zástupci dali najevo, že budou usilovat o ústupky v embargu na ruskou ropu podobně jako Češi, Maďaři a Slováci. Souhlas se sankcemi přitom musí vyslovit všichni, aby vstoupily v platnost. 

 

Právě se děje

Další zprávy