Proč vyhynuli neandertálci? Protože jich bylo málo

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
16. 7. 2009 20:00
Nová studie dospěla k názoru, že jich v závěrečné fázi přežívalo v Evropě méně dež deset tisíc jedinců

Berlín - Vyhynutí neandertálců zřejmě způsobil extrémně nízký stav jejich populace. V závěrečné etapě jejich existence žilo na evropském kontinentě jen sedm až deset tisíc jedinců.

Jde o závěry výzkumu mezinárodního týmu vědců, který provedl zatím nejrozsáhlejší genetickou analýzu kosterního materiálu neandertálců. Studie bude uveřejněna zítra v odborném časopise Science.

Málo početná populace je citlivá na jakékoliv změny. Vymření druhu pak může snadno nastat například kvůli epidemiím nebo nedostatku potravy. Podle dosavadní hypotézy měli být neandertálci vytlačeni před zhruba 30 000 lety novými příchozími z Afriky, lidmi dnešního typu.

Provedený výzkum jednoznačně dokládá, že neandertálský pračlověk nepatří mezi přímé předky současného člověka, interpretuje získaná data spoluautor studie Ralf Schmitz.

Foto: Wikimedia Commons

Nejnovější genetický výzkum provedl na dosud nejpočetnějším souboru kosterního materiálu neandertálců tým pod vedením Adriana W. Briggse.  Šest sledovaných fosílií pochází z doby před 60 000 až 40 000 lety z oblasti dnešního Španělska, Německa, Chorvatska a Kavkazu.

Vědci pozornost soustředili na analýzu mitochondriální DNA (mtDNA), část genetické informace, která se dědí pouze v mateřské linii. Nečekaným zjištěním bylo, že podoba mtDNA u neandertálce z Německa a Chorvatska byla zcela identická. Vysvětlením je, že oba jedinci pocházeli ze stejné "pramatky".

Navzdory velké geografické vzdálenosti se všichni zkoumaní neandertálci z pozdní fáze geneticky velmi podobali, což dokládá  málo početnou populaci

Nováček Granada dál stíhá ve španělské lize vedoucí Real

Nováček španělské fotbalové ligy Granada porazila Pamplonu 1:0 a v tabulce je druhá o bod za Realem Madrid. "Bílý balet" ji v minulém kole v souboji o první místo zdolal 4:2. Na čtyřbodový rozdíl může Granadě znovu odskočit v sobotním utkání na Mallorce.

O vítězství Granady nad Pamplonou rozhodl v 38. minutě hlavičkou po standardní situaci portugalský obránce Domingos Duarte, který skóroval i před dvěma týdny proti Realu.