Belgičan našel v moři vzácnou lebku neandertálce

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
16. 6. 2009 12:16
Vědci ostatky podrobili chemické analýze
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Amsterdam - V Severním moři nalezl sběratel fosílií zkamenělou část lebky neandertálce, který žil před 60 tisíci roky.

Belgičan Luc Anthonis narazil na lebku před osmi lety asi 15 kilometrů od pobřeží Nizozemska, uvádí stanice BBC.

Vědci v nizozemském Leidenu až nyní po důkladném ohledání zjistili, že část lebky patřila mladému neandertálskému muži. Výsledky chemické analýzy ukázaly, že dotyčný se živil převážně masem.

"I na základě takto malého fragmentu lebky můžeme bezpečně tohoto tvora identifikovat jako neandertálce," řekl s poukazem na nadočnicový oblouk charakteristický pro tento druh profesor Jean-Jacques Hublin z Institutu Maxe Plancka pro evoluční biologii v Lipsku, který vedl tým expertů zkoumajících zkamenělinu.

Podle Hublina se tvar úlomku velmi podobá čelním kostem neandertálců, které byly nalezeny ve francouzských jeskyních Chapelle-aux-Saints a La Ferrassie a jsou 50 tisíc  až 60 tisíc let staré.

Zmíněný neandertálec žil na samém okraji severního teritoria těchto předchůdců lidí v extrémně chladném podnebí. Pozůstatky neandertálců byly takhle daleko na severu objeveny jen na dalších dvou místech. To činí Belgičanův objev výjimečným.

Neandertálci obývali území dnešní Evropy v době přibližně mezi 400 tisíci až 40 tisíci lety. Pak je „vystřídal" Homo sapiens.

Aktualizováno před 49 minutami

Vláda schválí přesun 5 miliard korun z rezervy armádě, potvrdil Babiš

Vláda na svém středečním mimořádném jednání schválila přesun pěti miliard korun z vládní rozpočtové rezervy ve prospěch rozpočtu ministerstva obrany. České televizi to při večerním jednání kabinetu řekl premiér Andrej Babiš (ANO), později informaci potvrdil i ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO).

Peníze armádě poslanci odebrali při prosincovém schvalování státního rozpočtu, aby vyhověli požadavku komunistů a získali potřebné hlasy pro jeho schválení. Slibovaný termín k vrácení částky se poté několikrát posunoval. "Večer vláda schválí přesun z vládní rozpočtové rezervy do rozpočtu armády ve výši pěti miliard, zbytkových pět se vyjasní po analýze nároků jednotlivých resortů včetně obrany. Předpokládám, že to bude příští měsíc," řekl Babiš České televizi.

"Jsem rád, že vláda dnes schválila převedení 5 mld. Kč z rozpočtové rezervy do rozpočtu ministerstva obrany. Je to alespoň částečné naplnění slibu vojákům a výsledek složitých jednání. Věřím, že v únoru vláda projedná i přesun zbylých finančních prostředků," napsal Metnar na svém twitterovém účtu.

Vláda původně slíbila, že deset miliard vrátí armádě na své první lednové schůzi, později Babiš hovořil o termínu do konce ledna. Ministr Metnar věří i nadále tomu, že vláda v únoru projedná vrácení zbývajících peněz.

Policisté večírek v Teplicích možná ignorovali záměrně, Švejdar to nechá prošetřit

Policejní prezident Jan Švejdar nechá prošetřit skutečnost, proč tepličtí policisté nezasáhli proti nelegální oslavě v Teplicích, upozornil na to Deník N.

"Objevily se i takové informace, že si policie teplického hotelu záměrně nevšímala. I toto jsem nechal prošetřit a budu ptát se i vedení Ústeckého krajského ředitelství. Toto nařčení musí být vysvětleno," napsal Deníku N Švejdar. Podle informací serveru už začaly probíhat výslechy ve vedení ústecké policie.

Kvůli své účasti na večírku již byl policejním prezidentem odvolán krajský šéf liberecké policie Vladislav Husák, poslanecký mandát složil také další z účastníků poslanec Milan Hnilička. V teplickém hotelu slavil narozeniny expolitik a podnikatel Petr Benda. Mezi hosty se objevil také bývalý premiér Jiří Paroubek.

Celou událost již prověřuje policie. Pokud zjistí porušení nařízení, předá věc k dořešení správním orgánům. V Česku nyní musejí být zavřené vnitřní prostory restaurací, na veřejných místech jsou povinné roušky a rozestupy, na vnitřních i venkovních akcích se mohou setkat maximálně dva lidé, od 21:00 platí až na výjimky zákaz nočního vycházení.

Zdroj: Domácí