Při stavbě dálnice do Česka se uplácelo, píše se v Polsku

ČTK ČTK
29. 4. 2015 21:30
Podle polské prokuratury přinejmenším část ze 130 firem, pracujících na stavbě v roli subdodavatelů, uplácela za uzavírání kontraktů i benevolencí nad používáním méně kvalitních materiálů.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Petr Protivánek

Varšava - Pracovníci firmy, která měla na starosti stavbu úseku polské dálnice A1 k českým hranicím, se přiznali k braní úplatků od subdodavatelů ve výši téměř 600 000 zlotých (asi 4,1 milionů Kč). Uvedl to ve středu polský list Gazeta Wyborcza s odvoláním na prokuraturu.

Stavbu mělo na starosti konsorcium Alpine Bau, v němž byla i česká firma Alpine stavební společnost, spolu s rakouskou Alpine Bau GmbH a Alpine Bau Deutschland AG. Z článku není jasné, zda do korupčních praktik byli zapleteni i pracovníci české firmy.

Úsek dálnice v délce necelých 19 kilometrů, navazující na českou dálnici D1, stál 272 milionů eur (asi 7,5 miliardy Kč), které ze dvou třetin zaplatila Evropská unie. Podle polské prokuratury přinejmenším část ze 130 polských firem, pracujících na stavbě v roli subdodavatelů, uplácela za uzavírání kontraktů i přimhuřování očí nad používáním méně kvalitních materiálů či nad výsledky zkoumání odebraných vzorků. Vše se prý slavilo v agenturách, dodávajících prostitutky.

"Šlo především o to, že někteří dodavatelé dodávali kamenivo a beton horší jakosti, než měli předepsáno ve smlouvách. Na stavbě se sice čas od času odebíraly vzorky, ale negativní výsledky se tajily. Samozřejmě taky za úplatky," prohlásil podle listu Gazeta Wyborcza nejmenovaný zdroj obeznámený se zákulisím stavby.

Podle deníku například manažer Andrzej P. z Alpine Bau, který měsíčně vydělával 14 000 zlotých (asi 96 000 Kč), si přišel na dalších 130 000 zlotých (asi 900 000 Kč) v úplatcích, vyplácených každý měsíc po faktuře za dodávku kameniva. O cosi méně si přivydělali jeho kolegové.

Prokurátoři obvinili z úplatkářství 16 pracovníků Alpine Bau, jakož i subdodavatele, kteří korumpovali. Desítka obviněných se přiznala a chce přijmout trest bez nutnosti soudního procesu.

Generální ředitelství polských silnic a dálnic na skandál zareagovalo ujištěním, že dálnice podle výsledků šetření "splňuje normy a je bezpečná".

Slezský úsek A1 měl být hotový do konce roku 2010, ale plně předán do provozu byl až loni v květnu, podotkl deník.

Česká firma o sobě na svých internetových stránkách uvádí, že si v roce 2010 změnila název z Alpine stavební společnost CZ na Alpine Bau CZ. V roce 2014 - po úpadku rakouské mateřské společnosti Alpine Bau v roce 2013 - se stala součástí skupiny PSJ.

 

Právě se děje

Další zprávy