Jezdit 150 km/h na dálnici? Přibude nehod, varuje expert

Radek Nohl Radek Nohl
29. 4. 2015 19:45
Expert Karel Schmeidler v rozhovoru pro Aktuálně.cz vysvětluje, proč se obává vyšší povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic. Tuto možnost ve středu překvapivě schválili poslanci.
150 km/h na české dálnici? Je to hodně, říká odborník.
150 km/h na české dálnici? Je to hodně, říká odborník. | Foto: Thinkstock

Praha - Jezdit po dálnici rychlostí 130 km/h stačí a zvyšovat horní hranici je nebezpečné, říká dopravní odborník Karel Schmeidler. Reaguje tak na středeční rozhodnutí poslanců, kteří schválili možnost jezdit na některých dálničních úsecích až 150 km/h.

Podle Schmeidlera poslanci podlehli tlaku byznysmenů s drahými auty, kteří chtějí jezdit kvůli úspoře času rychleji. "Neustále zvyšovat rychlost nejde. Dojde k nárůstu nehod," varuje expert v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.

Poslanci schválili, že bude možné jezdit po dálnici až 150 kilometrů za hodinu. Nebude to problém?

Je to módní trend. Hodně lidí s rychlými auty chce dosáhnout technického maxima. Já z toho mám trochu obavy. Rychlost je už tak vysoká s ohledem na řiditelnost auta. Na vozovce je to poměrně dost nebezpečné. Podle mě 130 kilometrů za hodinu stačí, ale politický tlak je tu dost veliký.

Kdo na zvýšení rychlosti podle vás tlačí?

Máme tady hodně byznysmenů v drahých automobilech, kteří potřebují ušetřit čas. Jednak je vyšší rychlost prestižní věc a také to bude vypadat, že když se bude jezdit rychleji, tak se dálnice více využijí.

Z čeho máte obavy?

Ve stotřicítce je auto dost rychlé. A existují reakční časy, které nepřekonáme. Pokud se něco na dálnici stane, zareagovat ve 150 kilometrech za hodinu bude dost obtížné. Auto se pak chová úplně jinak.

Jaký je rozdíl v brzdné dráze ve 130 a 150 kilometrech za hodinu?

Nejde jen o brzdnou dráhu, důležitý je reakční čas. Než si něco uvědomíte a než na brzdu šlápnete. Neustále zvyšovat povolenou rychlost nejde. Dojde k nárůstu nehod. Ale možná to nebude tak tragické, uvidíme.

Jsou české dálnice připravené na to, aby se po nich jezdilo takovou rychlostí? Když se podíváme třeba na dálnici D1, která se neustále opravuje...

Ty dálnice byly projektové na nižší rychlost. Udělaly se určité úpravy, třeba se změnily připojovací pruhy. Doufejme tedy, že to nejhorší se odstranilo.

Stává se poměrně často, že již nyní řidiči překračují rychlost o deset, dvacet kilometrů za hodinu. Nehrozí, že teď budou jezdit i kolem 170 km za hodinu?

To máte pravdu. Trochu přimhouříme oči a budeme jezdit více. My jsme tu rychlost už jednou zvedli, ale zřejmě to lidem nestačí.

Jak se budou vybírat úseky, kde by se touto vyšší rychlostí mělo jezdit?

To prošetřuje policie nebo to dělají odborníci, kteří se specializují na automobilovou dopravu. Asi to nebudou úseky všechny. Promluví do toho i kraje, posudky dělá i Centrum dopravního výzkumu. Hlavní slovo má ale policie.

Rychlost by se měla údajně měnit i podle viditelnosti a povětrnostních podmínek. Kdo o tom bude rozhodovat? Nové chytré proměnlivé značky, jejichž nákup stát plánuje?

Ano, a to zdůrazňuji, rychlost by se měla zvyšovat za ideálních podmínek. Jinak se bojím, že by si řidiči zvykli na vysokou rychlost a nefungovalo by to. Za špatných povětrnostních podmínek, třeba v zimě, se stávají řetězové nehody, protože lidé stejně nezpomalí a jedou 130 kilometrů za hodinu.

 

Právě se děje

Další zprávy