Peking - Čínská metropole, dopravní zácpy a smog k sobě takřka neodmyslitelně patří. Ač se pekingská radnice snaží sebevíce, situace se nelepší.
Nejnovějším způsobem, jak občany přimět k využívání hromadné dopravy, by mohly být "poplatky za zácpy", které by platili řidiči využívající komunikace s hustým provozem. Úředníci zatím neuvedli, kde by poplatky měly být vybírány nebo jaká bude jejich výše.
Peking zároveň chce povzbuzovat obyvatele, aby si kupovali automobily na alternativní pohon, což by zmírnilo smog zamořující město prakticky neustále, napsal místní tisk.
Sudá a lichá
Doprava patří k chronickým neduhům čínského hlavního města. K nejrazantnějšímu kroku Peking přistoupil před letními olympijskými hrami v roce 2008, kdy střídavě směly vyjíždět jen vozy se sudou nebo lichou poznávací značkou.
Letos v lednu radnice začala přidělovat licence na koupi nového vozu pouze 20 tisícům lidí měsíčně, přičemž ze zájemců vybírá s pomocí loterie. Zvýšily se také poplatky za parkování, stavějí se paralelní komunikace, zvětšují se křižovatky a rozšiřuje se systém podzemní dráhy.
Už v roce 2009 Čína předhonila Spojené státy coby největší automobilový trh na světě. Rychlý nárůst počtu vozů způsobil dopravní noční můry za bílého dne ve většině čínských měst.
Samotný Peking, kde žije více než 19,5 milionu obyvatel, by měl podle odhadů mít do příštího roku na ulicích sedm milionů automobilů.