Namibie je protkána sítí rovných a bezvadných silnic, které nemají co závidět mnoha silnicím v Evropě. Řidiči šlapou na plyn a často překračují rychlost 140 kilometrů v hodině, což je na africké silnici velmi neobvyklé.
Nebezpečí srážky s oslem stoupá v noci, neboť oslí populaci v Namibii tvoří asi 200 000 jedinců a jejich oblíbeným místem k nocování je prohřátý asfalt. A podél silnic neexistují žádné ploty, které by jim v tom zabránily.
Vyhřátý asfalt jako pelíšek
Ušatí lichokopytníci se svalí na silnici, a protože mají barvu, jakou mají, tedy podobnou asfaltové šedi, "v noci jsou pro řidiče neviditelní", upozorňuje Russell Hay, spoluzakladatel britské nevládní organizace (ONG), která vymyslela řešení problému.
Nápad značkovat reflexní značkou uši oslíků se zrodil v představivosti Brita Haye, který pracoval v několika namibijských ONG i v dalších zemích subsaharské Afriky.
"V Namibii nejsou lampy, takže když řídíte v noci a spatříte žlutá světýlka, je lepší šlápnout na brzdu, neboť je to dozajista osel," varuje Hay.
Ovamboland - země oslů
Oblast nejvíce obydlená oslíky je na severu Namibie a je známá jako Ovamboland - šedivých kopytníků se tu vyskytuje kolem 150 000 a fakticky tu na jednu rodinu připadá pět oslů.
Řešení znamená náklady šesti dolarů na jednoho oslíka, tedy poměrně nízká částka, vezme-li se v potaz, že každoročně na namibijských silnicích po srážce s oslem zahyne 90 lidí.
I sám Russell Hay zažil několik strašidelných situací kvůli oslům. "Jednou se mi povedlo se oslovi vyhnout, ale auto, které jelo za mnou, ho převálcovalo," vzpomíná Hay.
"Je to řešení, jímž získají všichni: oslík nezahyne, majitel oslíka nepřijde o svůj pracovní nástroj a řidič se vyhne nehodě, případně nebude muset platit nákladnou opravu svého automobilu," upozorňuje Peter Collingwood, publicista ve výslužbě a spoluzakladatel ONG.
Prezident se pro nápad nadchl
Projekt je hrazen z financí získaných z dobrovolných darů. "Jsem si vědom, že je to veselý pohled, lidé zůstávají s pusou otevřenou. Vysvětloval jsem ten nápad prezidentovi (Namibie Hifikepunyemu) Pohambovi a nemohl se udržet, aby se nezačal smát, pro nápad se nadchl," žertuje Hay.
Reflexní značky na oslí uši obstarává správa motorových vozidel (MVA), která také projekt uvádí do života. Akce byla zahájena loni v prosinci pilotním programem se zhruba 400 oslíky.
"Zatím je obtížné říci, zda funguje, právě jsme začali a počet značek je velmi omezený. Potřebujeme to vyzkoušet alespoň na tisícovce oslů ve vymezeném prostoru. Myslím, že výsledky bychom měli do jednoho roku," poznamenal ředitel MVA Jerry Muadinohamba.