Paříž - Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) zveřejnila výroční zprávu o stavu školství v členských zemích.
V souvislosti s Českou republikou zdůrazňuje tři skutečnosti: rostoucí podíl výdajů na vzdělání, stárnoucí učitele a nejvyšší podíl obyvatelstva se středním vzděláním.
V tomto ohledu je tuzemsko hodnoceno dokonce nejlépe ze všech 34 členských států.
Alespoň učební obor bez maturity či vyšší stupeň vzdělání totiž může doložit 92 procent Čechů, zatímco průměr OECD je 72 procent.
OECD rovněž ocenila to, že Česká republika už několik let usiluje o konsolidaci rozpočtů, a přesto pokračuje ve zvyšování výdajů na vzdělání.
V letech 2005 až 2010 byla ČR mezi osmi zeměmi OECD s nejvyšším nárůstem výdajů na žáka či studenta na základních a středních školách.
Tyto výdaje v ČR během pěti let vzrostly o čtvrtinu, zatímco průměr OECD činil pouze 17 procent.
Ve vysokém školství je celkový růst výdajů v Česku druhý nejvyšší v OECD - o 40 procent, což je dvojnásobek oproti průměru. V přepočtu na studenta to je však pouhých šest procent, tedy o dvě procenta méně, než činí průměr zemí OECD.
Kvůli klesajícímu počtu žáků a studentů na školách je ale u nás podle OECD malá motivace zaměstnávat nové učitele. Česko je tak jednou z deseti zemí OECD, v níž je více než 40 procent učitelů ve středním vzdělávání starších 50 let.