Washington - Mikroblogovací sociální síť Twitter se stává významným nástrojem pro volební kampaň obou hlavních amerických uchazečů o Bílý dům, Baracka Obamy a Mitta Romneyho.
Podle agentury AP oba politici vytvořili zvláštní týmy, které se zabývají využitím Twitteru pro účely kampaně.
Před čtyřmi lety byl Twitter v rámci volební kampaně stále ještě nevýrazným fenoménem, když v den voleb proběhlo sítí jen asi 1,8 milionu zpráv. Nyní se takové množství objeví na Twitteru zhruba každých osm minut.
Zacíleno na nejangažovanější
Odhaduje se, že na Twitteru je asi 13 procent dospělých Američanů. Tato skupina však podle sociologů patří mezi nejangažovanější obyvatele USA ve věci veřejných záležitostí.
"Počet lidí na Twitteru je sice relativně malý, ale je to politicky angažované publikum, které ovlivňuje lidi na internetu i v běžném životě," uvedla odbornice na komunikaci z Minnesotské univerzity Heather LaMarreová.
Twitter je pro kandidáty přínosný i v tom, že jim na rozdíl od tradičních médií a internetu umožňuje sledovat odezvu na své výroky v reálném čase. Politici tak mohou bleskově upřesnit svou myšlenku tak, aby měla zamýšlený dopad a nebyla změněna její interpretace.
"Potřebujeme sledovat každý aspekt volebního souboje. Twitter nám pomáhá držet tempo s rychlými novými médii," uvedl Romneyho mluvčí Ryan Williams.
Ann versus Michelle
Romneyho tým se výrazně zasazoval na Twitteru o získání větší podpory u žen, mezi nimiž republikánský kandidát výrazně ztrácí.
Do kampaně se tak zapojila Romneyho manželka Ann, která svými příspěvky pomohla vytvořit dojem, že se demokraté dívají svrchu na ženy v domácnosti. A odezva této kampaně přesáhla hranice Twitteru a dostala se i do tištěných novin.
Demokraté pak odpověděli rovněž na Twitteru, když se vytvořený obrázek snažila změnit první dáma Michelle Obamová.