Nová fakta: Polský pilot nekroužil, rovnou přistával

Radim Klekner Radim Klekner
14. 4. 2010 20:00
Při pokusu o nabrání výšky pak letadlo zavadilo křídlem o stromy

Smolensk - Polští a ruští vyšetřovatelé zabývající se havárií polského letounu, který se v sobotu zřítil s prezidentem Kaczyńským u Smolenska, už mají v ruce informace umožňující objasnit příčinu neštěstí.

Jaké to jsou informace ale zatím zveřejnit odmítají. To, že by havárii způsobila technická závada, ovšem odmítají. Zdroje z okruhu vyšetřovatelů naznačují, že příčin katastrofy mohlo být víc.

Kromě toho, že pilot přistával za husté mlhy na letišti, které sice znal, ne však důvěrně, stál za havárií fakt, že provoz nebyl navzdory špatnému počasí přerušen.

Kdyby bylo letiště zavřené, musel by letoun s polským prezidentem a jeho doprovodem zamířit na dvě hodiny letu vzdálené letiště ve Vitebsku, do Minska nebo Moskvy.

Rozhovor ve třech jazycích

Vyšetřovatelé už mají v ruce analýzu rozhovorů vedených v pilotní kabině tak, jak je zaznamenala jedna ze tří černých skříněk obsahujících všechna důležitá data o letu.

Vedoucí polského týmu plukovník Zbigniew Rzepa potvrdil deníku Gazeta Wyborzca, že rozhovor byl veden ve třech jazycích: ruském, polském a anglickém.

Kapitán nalétával na ranvej pouze jednou, přistával ale daleko od letiště
Kapitán nalétával na ranvej pouze jednou, přistával ale daleko od letiště | Foto: Reuters

To by podporovalo teorii, že polští piloti měli přinejmenším v jedné fázi letu problém porozumět bezchybně ruským dispečerům z řídící věže. Rzepa přitom tvrdí, že na záznamu z kokpitu jsou pouze hlasy pilotů.

To zase popírá spekulace o tom, že kapitánovi letadla dal příkaz k přistání za špatných podmínek prezident Kaczyński, velitel vzdušných sil generál Andrzej Blasik nebo někdo z dalších vysoce postavených polských činitelů na palubě.

"Stoprocentě to ale bude jasné, až se provede synchronizace zápisu rozhovorů a jednotlivých časů letu," zdůraznil Rzepa.

Ten zároveň potvrdil nejnovější informaci z vyšetřování, totiž že kapitán stroje Arkadiusz Protasiuk nad letištěm nekroužil třikrát, jak se původně tvrdilo, nýbrž šel okamžitě na přistání.

Pilot chtěl stroj zvednout

Ruská agentura Ria Novosti, která se odvolává na zdroj, jenž nesmí prozradit, dnes přišla s verzí, podle níž si Protasiuk na poslední chvíli uvědomil, že nalétává na přistávací ranvej v příliš nízké výšce a chtěl Tu-154 zvednout. Když ale stroj položil na křídlo, zavadil jím o vršky stromů. Letoun okamžitě ztratil stabilitu a zřítil se.

Podle zdroje agentury měl pilot pouze zvýšit sílu motoru a vznést se do výšky bez změny kurzu.

Chybu na ruské straně přiznal nyní podle dopisovatele Gazety Wyborzcej nejmenovaný zaměstnanec letiště. Podle něj bylo totiž od samého začátku špatně to, že letiště nebylo pro hustou mlhu uzavřeno.

Viditelnost v čase, kdy Kaczyńského letoun přistával, činila pouhých čtyři sta metrů namísto stanoveného limitu tisíc metrů.

Poslanec vládní Občanské platformy a někdejší pilot Piotr Olowski dnes v rozhovoru s listem odmítl verzi, podle níž mohl kapitána letadla k přistání někdo nutit.

"Nepřipadá v úvahu, že by někdo vstoupil do kokpitu," zdůraznil Olowski. "Vůbec už nemluvě o tom, že by dotyčného v takovém případě někdo poslechl."

 

Právě se děje

Další zprávy