Nehodu vlaku u Paříže asi způsobila porouchaná výhybka

ČTK ČTK
13. 7. 2013 13:20
Duchapřítomný strojvedoucí podle ministra zabránil ještě horšímu neštěstí
Místo neštěstí na nádraží Brétigny-sur-Orge.
Místo neštěstí na nádraží Brétigny-sur-Orge. | Foto: Reuters

Paříž - Páteční tragickou nehodu osobního vlaku, který se stovkami cestujících vykolejil u Paříže, způsobila porucha železniční výhybky. Uvedlo to v sobotu vedení francouzských státních drah SNCF. Neštěstí si dosud vyžádalo šest obětí.

Francouzský ministr dopravy Frédéric Cuvillier krátce před oznámením představitelů drah konstatoval, že neštěstí nezavinila lidská chyba. Strojvedoucí podle něj naopak svou duchapřítomností zabránil ještě horším následkům nehody, která si podle předběžné bilance vyžádala smrt šesti lidí a desítky vážněji zraněných osob.

Vlak se zhruba 370 cestujícími z Paříže do Limoges ve střední Francii se při příjezdu na nádraží Brétigny-sur-Orge asi 20 kilometrů jižně od metropole náhle rozdělil na dvě části. Tři vozy ještě pokračovaly v pohybu, zatímco další čtyři se převrátily na nástupiště. Rozdělení vlaku způsobila podle SNCF závada na výhybce před nádražím.

Rozbila se a odpadla ocelová spona, která ve výhybce spojuje dvě koleje, upřesnil ředitel infrastruktur SNCF Pierre Izard na základě dosavadního šetření. Šéf společnosti Guillaume Pepy poznamenal, že selhání této kolejové spony je předmětem dalšího soudního a technického vyšetřování.

"Řidič lokomotivy naštěstí reagoval naprosto skvěle a ihned spustil poplach, což zamezilo srážce s protijedoucím vlakem, který by za několik vteřin vrazil do vykolejených vagónů jeho soupravy. Nejedná se tedy o nějaký lidský problém," řekl ministr Cuvillier. Zároveň popřel předchozí zprávy, že vlak jel příliš rychle. Podle něj jel rychlostí 137 kilometrů za hodinu, což je o 13 kilometrů za hodinu méně, než je v místě povoleno.

Snímek z místa havárie.
Snímek z místa havárie. | Foto: Reuters

Ujistil, že lokomotiva a vagony havarovaného osobního vlaku měly všechny potřebné technické kontroly. Připustil ale, že tyto typy vlaků jsou 30 let staré a již plně nevyhovují. Proto je prý třeba modernizovat francouzské klasické vlakové tratě a soupravy, jejichž stav se v posledních letech v důsledku nedostatku investic zhoršil. Francie se léta zaměřuje na rozšiřování sítě rychlovlaků TGV.

Ještě v noci na sobotu záchranáři pátrali po případných dalších obětech. Podle ranní předběžné bilance šest lidí zahynulo a kolem 30 dalších se stále léčí ze svých zranění, přičemž stav osmi z nich je vážný. Při nehodě utrpělo podle ministra dopravy zranění různé povahy téměř 200 lidí.

V důsledku neštěstí je dosud přerušena železniční doprava mezi pařížským Slavkovským nádražím (Austerlitz) a středem i jihem Francie. To komplikuje situaci o tomto prázdninovém víkendu, který patří ve Francii k dopravně nejvytíženějším obdobím v roce. Statisíce lidí nejen ukončují a začínají dovolené, ale také jezdí na tradičně okázalé oslavy nedělního státního svátku po celé Francii.

 

Právě se děje

Další zprávy