Muž, jenž pochopil DNA: Geny z vesmíru půjde vytisknout

Petr Jemelka Petr Jemelka
9. 10. 2013 19:53
Již brzy bude možné pozemské i mimozemské organismy "tisknout" na 3D tiskárnách.
DNA. Ilustrační foto.
DNA. Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Washington - Mimozemský život může být brzy lidstvu mnohem blíže, než se čekalo.

Americký biolog a podnikatel Craig Venter, jenž se proslavil spoluprací na rozklíčování lidského genomu, tvrdí, že už brzy bude možné prostřednictvím 3D tiskárny "vyrobit" živé buňky, orgány, a dokonce i celé organismy.

Nepůjde přitom jen o ty, které známe ze Země, ale i ty, jejichž stopy případně objeví některá ze sond na jiných planetách.

Pokud tak sonda například na Marsu objeví DNA (a pomocí speciálního softwaru vytvoří její digitální kopii), bude ji podle Ventera možné později replikovat. "Syntetická verze marťanského genomu by pak mohla být použita k obnově marťanského života na Zemi," řekl serveru Red Orbit.

Svoji vizi, jež v současnosti nemá příliš daleko ke sci-fi, Venter prezentuje v nové knize Life at the Speed of Light: From the Double Helix to the Dawn of Digital Life.

O tom, že v jeho případě nemusí jít o plané řeči, svědčí fakt, že se mu v roce 2010 podařilo vytvořit buňku s uměle vytvořeným genomem a přiměl ji, aby se dál množila.

Prozatím to ale má jeden háček: mimozemský genetický kód je nejprve nutné najít. A není jisté, zda vůbec existuje.

Inteligentní bytosti si nám budou moci sestavit

"Není daleko doba, kdy dokážeme vyslat na jiné planety zařízení, jež dokáže rozluštit genetickou sekvenci DNA mikrobu mimozemského původu. Pokud ji odešleme zpět na Zemi, měli bychom být schopni genomy znovu vytvořit," věří 65letý americký biolog.

3D tištění organismů by navíc podle něj mělo být možné provádět "obousměrně". To znamená, že by se mělo dařit i "zasévání" pozemského života ve vzdálených světech. To dá lidstvu možnost vyslat do vzdáleného vesmíru vlastní DNA tak, aby ji byly případné inteligentní bytosti schopni zrekonstruovat.

Zmíněná technologie budoucnosti umožní do genetického kódu dále zasahovat, což může významně posunout medicínu, zemědělství i další biotechnologie. Venter věří, že jsme díky tomu na prahu genetické revoluce.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Premier League vyšetřuje Manchester City kvůli porušení finančních pravidel

Vedení fotbalové Premier League zahájilo vyšetřování Manchesteru City kvůli podezření z porušení finančních pravidel mezi lety 2009 až 2018. Úřadující angličtí šampioni jsou obvinění, že během uvedených let neposkytli kompletní údaje z účetnictví a nesplnili podmínky finanční fair play. S odkazem na vyjádření Premier League to uvedly agentury Reuters a AP.

Dodavatel innogy zlevní plyn pod cenový strop. Sleva začne platit zpětně od začátku února

Energetická společnost innogy, která je s více než 1,1 milionu klientů největším dodavatelem plynu v ČR, zlevní 320 000 svých stávajících zákazníků dodávky plynu pod vládní cenový strop. Sleva, která bude platit zpětně od začátku února, zajistí podle ní úsporu zhruba 240 Kč za megawatthodinu (MWh). Zákazníci, kteří plynem vytápí rodinný dům tak v průměru ušetří asi 3000 korun za rok. U klientů, kteří plyn používají na vaření, bude sleva 34 procent. Dnes o tom informovalo innogy. Ceny energií pod vládní strop v posledních dnech snižují i další velcí dodavatelé.

Většina dodavatelů energií od začátku roku nabízí novým zákazníkům tarify s cenami vycházející z vládního cenového maxima. To činí pro letošní rok 6000 korun za jednu MWh elektřiny včetně DPH a 3000 korun za jednu MWh plynu. K tomu je potřeba připočítat distribuční poplatky. Takzvané stropy platí pro domácnosti, firmy i veřejné instituce.

Sleva pro zákazníky innogy, kteří mají základní tarif Standard na dobu neurčitou, dosáhne 18 procent z dosavadních ceníkových cen pro zákazníky, kteří plynem topí. Nové ceny pod stanoveným stropem budou mít také zákazníci, kterým aktuálně končí jejich fixované smlouvy. Firma uvedla, že tak reaguje na současný cenový vývoj na velkoobchodních trzích, kde plyn za poslední měsíce několikanásobně zlevnil. Ke snížení cen přispěly také výrazné úspory energií a teplé počasí.