Muž, jenž pochopil DNA: Geny z vesmíru půjde vytisknout

Petr Jemelka Petr Jemelka
9. 10. 2013 19:53
Již brzy bude možné pozemské i mimozemské organismy "tisknout" na 3D tiskárnách.
DNA. Ilustrační foto.
DNA. Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Washington - Mimozemský život může být brzy lidstvu mnohem blíže, než se čekalo.

Americký biolog a podnikatel Craig Venter, jenž se proslavil spoluprací na rozklíčování lidského genomu, tvrdí, že už brzy bude možné prostřednictvím 3D tiskárny "vyrobit" živé buňky, orgány, a dokonce i celé organismy.

Nepůjde přitom jen o ty, které známe ze Země, ale i ty, jejichž stopy případně objeví některá ze sond na jiných planetách.

Pokud tak sonda například na Marsu objeví DNA (a pomocí speciálního softwaru vytvoří její digitální kopii), bude ji podle Ventera možné později replikovat. "Syntetická verze marťanského genomu by pak mohla být použita k obnově marťanského života na Zemi," řekl serveru Red Orbit.

Svoji vizi, jež v současnosti nemá příliš daleko ke sci-fi, Venter prezentuje v nové knize Life at the Speed of Light: From the Double Helix to the Dawn of Digital Life.

O tom, že v jeho případě nemusí jít o plané řeči, svědčí fakt, že se mu v roce 2010 podařilo vytvořit buňku s uměle vytvořeným genomem a přiměl ji, aby se dál množila.

Prozatím to ale má jeden háček: mimozemský genetický kód je nejprve nutné najít. A není jisté, zda vůbec existuje.

Inteligentní bytosti si nám budou moci sestavit

"Není daleko doba, kdy dokážeme vyslat na jiné planety zařízení, jež dokáže rozluštit genetickou sekvenci DNA mikrobu mimozemského původu. Pokud ji odešleme zpět na Zemi, měli bychom být schopni genomy znovu vytvořit," věří 65letý americký biolog.

3D tištění organismů by navíc podle něj mělo být možné provádět "obousměrně". To znamená, že by se mělo dařit i "zasévání" pozemského života ve vzdálených světech. To dá lidstvu možnost vyslat do vzdáleného vesmíru vlastní DNA tak, aby ji byly případné inteligentní bytosti schopni zrekonstruovat.

Zmíněná technologie budoucnosti umožní do genetického kódu dále zasahovat, což může významně posunout medicínu, zemědělství i další biotechnologie. Venter věří, že jsme díky tomu na prahu genetické revoluce.

Dálnice D1 na Benešovsku stojí, ve směru na Brno se srazila dvě auta

Dopravní nehoda u Trhového Štěpánova zastavila provoz na dálnici D1 ve směru z Prahy na Brno. Kvůli srážce nákladního a osobního auta je přerušený provoz mezi sjezdem číslo 49 u Psářů a sjezdem číslo 56 u Soutic. Vyplývá to z informací Národního dopravního informačního centra.

Nehoda na 56 kilometru uzavřela dálnici D1 kolem 6:30. Na místě zasahují složky integrovaného záchranného systému.

Tajfun v Japonsku zabil už 66 lidí

Počet obětí ničivého tajfunu Hagibis, který o víkendu zasáhl Japonsko, vzrostl na nejméně 66, dalších 15 lidí je pohřešováno. Podle agentury DPA o tom informovala japonská televize NHK.

Agentura Kjódó napsala, že bez elektřiny je stále na 34 000 domácností. Bez dodávek vody se musí obejít 138 000 domácností.

V zasažených oblastech pokračuje pátrání po nezvěstných, do kterého jsou zapojeny tisíce policistů, hasičů i vojáků.

V centru Prahy nesmí vystupovat lidé v kostýmech ani bublifukáři

V centru Prahy od úterý nesmí vystupovat lidé v obřích kostýmech zvířat, například pand, a nesmí se tam ani dělat bubliny, po kterých jsou chodníky podle vedení města znečištěné a nebezpečné pro chodce.

Novela vyhlášky o pouličním umění, tzv. buskingu, kterou zastupitelé schválili v září, současně rozšířila zákaz pouličního umění na celé Staroměstské náměstí a na Velkopřevorské náměstí, náměstí Míru, Nerudovu ulici a část Spálené mezi křižovatkou s Purkyňovou ulicí a Národní třídou.

Vyhláška konkrétně zakazuje "vystoupení v převlecích za zvířata či postavy z filmů, televizních pořadů nebo počítačových her" a "vystoupení v převlecích svými rozměry zjevně přesahujícími proporce dospělého člověka". Zakázána jsou také vystoupení, která nepřiměřeně ruší hlukem, pachem či znečišťování.